سنجش استراتژی های هزینه، بهای تمام شده، وجه نقد و موجودی کالا بر اساس تصمیمات متجانس در شرکتهای همگروه صنعت
الموضوعات :محمود کوچک زاده تهمتن 1 , فریدون رهنمای رودپشتی 2 , حمیدرضا کردلویی 3 , شادی شاهوردیانی 4 , مازیار قاسمی 5
1 - گروه مهندسی مالی، واحد شهرقدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران / واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه مدیریت مالی، واحد اسلام شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - گروه مهندسی مالی، واحد شهرقدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
5 - گروه مالی، موسسه آموزشی عالی ادیبان، سمنان، ایران
الکلمات المفتاحية: استراتژی هزینه, استراتژی بهای تمام شده, استراتژی وجه نقد, استراتژی موجودی کالا,
ملخص المقالة :
سازمان ها در محیط پیچیده اقتصادی، فناوری، سیاسی و اجتماعی قرارگرفته اند و در کنار سایر کسب و کارها با تلاش برای دستیابی به اهداف راهبردی خود به رشد میرسند. آنچه که به عنوان یکی از مؤلفههای اصلی در تداوم کسب و کار محسوب می گردد، ایجاد و حفظ مزیت رقابتی بنگاه است. این تحقیق به سنجش استراتژی های هزینه، بهای تمام شده، وجه نقد و موجودی کالا بر اساس تصمیم های متجانس در شرکت های همگروه صنعت می پردازد. در این پژوهش، سنجش استراتژی های هزینه، بهای تمام شده، وجه نقد و موجودی کالا بر اساس تصمیم های متجانس در شرکت های همگروه صنعت، بین 114 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، برای دوره 1394 الی 1399 صورت گرفت که در مجموع 624 مشاهده برای تحقیق موجود می باشد. در این تحقیق با استفاده از مصاحبه با خبرگان به شناسایی متغیرها پرداخته شد. روش آماری در این پژوهش روش رگرسیون چندمتغیره به روش پانل دیتا می باشد. نتایج حاصل از فرضیه های تحقیق نشان می دهد که استراتژی های موجودی کالا، بهای تمام شده، وجه نقد و هزینه در هر شرکت به طور قابل ملاحظه ای تحت تاثیر راهبردهای مشابه شرکت های همگروه در صنعت خود است.
_||_