مدلی دو مرحله ای برای بهینه سازی سبد سهام با استفاده از استراتژی های بتای هوشمند با رویکرد فازی
الموضوعات :محمد شرفی 1 , نوروز نوراله زاده 2 , فاطمه صراف 3
1 - گروه حسابداری و مدیریت، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه حسابداری و مدیریت، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - گروه حسابداری و مدیریت، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: "بتای هوشمند", "الگوریتم فازی", "مومنتوم", "بهینه سازی سبد سهام",
ملخص المقالة :
مسئلهی انتخاب سبد سهام همواره یکی از موضوعات جذاب و کاربردی در بازارهای مالی است. مقالهی حاضر به معرفی مدلی دومرحلهای برای بهینهسازی سبد سهام با استفاده از ترکیب استراتژی-های ششگانهی بتای هوشمند موجود در ادبیات موضوع، با رویکرد فازی پرداخته است. در این مقاله، ابتدا فاکتورهای ششگانهی بتای هوشمند، برای ۷۶ شرکت دارویی و فولادی فعال در بازار سرمایه و با استفاده از اطلاعات موجود در صورتهای مالی سال ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ و اطلاعات معاملاتی آنها در بازهی زمانی ۱۳۹۵ الی ۱۳۹۶ محاسبه گردیده و سپس با ترکیب فاکتورهای بتای هوشمند و منطق فازی، وزن نهایی هر سهم در سبد مشخص گردیده است. بهمنظور ارزیابی مدل و با استفاده از نرمافزار SPSS و آزمون آماری لوین و بر اساس اطلاعات مالی در سال ۱۳۹۷، به تفاوت بازدهی مدل ارائهشده با سبد شاخصی تشکیلشده بر مبنای بازار، پرداخته شد. نتایج نشان داد؛ که در سطح اطمینان ۹۵ درصد، میتوان سود بالاتری را از سبد تشکیلشده بر مبنای مدل ترکیبی ارائهشده، اخذ نمود.
_||_