شناسایی مهمترین عوامل موثر بر مدیریت سود واقعی و تعهدی در بازار سرمایه با رویکرد مدلهای بیزین
الموضوعات :مهرنوش ابراهیمی 1 , فرهاد حنیفی 2 , زهره حاجیها 3 , شادی شاهوردیانی 4 , حمیدرضا کردلویی 5
1 - گروه حسابداری ، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم ، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 - گروه حسابداری، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
4 - گروه مدیریت مالی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
5 - گروه مدیریت مالی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران و عضو گروه پژوهشی مخاطرات مالی نوین
الکلمات المفتاحية: مدیریت سود واقعی, مدیریت سود تعهدی, مدل بیزین,
ملخص المقالة :
واقعیات تجربی استنباط شده از تحقیقات انجام یافته در خصوص آثار مدیریت سود بر اقتصاد شرکتهای بورسی نشان میدهد که وقوع مدیریت سود همواره موجبات تحمیل هزینههای هنگفت اقتصادی، اجتماعی و سیاسی را به شرکتها و سازمانهای مختلف فراهم میآورد. نقش مدیریت سود بر بحرانهای مالی شرکتها بیانگر شکست مدلهای پیشبینی مدیریت سود میداند. پژوهش حاضر این شکست را در شناسایی متغیرهای توضیحی و طراحی تجربی مدل میداند، عواملی که این پژوهش در تلاش برای بهبود آنها است. در این تحقیق 13 متغیر موثر بر مدیریت سود واقعی و 56 متغیر موثر بر مدیریت سود تعهدی وارد مدل گردید. با توجه به خروجی نتایج میتوان بیان داشت مدیریت سود در شرکتهای بورسی ایران معضلی چند بعدی است؛ چرا که متغیرهای مرتبط با شاخص سودآوری، نقدینگی و بدهی بر این نوع مدیریت اثرگذارند. چند بعدی بودن عوامل موثر بر این فرآیند الزام هماهنگی میان سیاستگذاران بازارهای مالی و سرمایه را خواهد طلبید تا موجبات تعدیل و کاهش مدیریت سود در بورس اوراق بهادار را کاهش دهند.
_||_