ارائه مدل فرآیند طراحی و توسعه محصول بر اساس پارادایم اقتصاد هوشمند در صنعت بانکداری
الموضوعات :مهدی سلطانی نژاد 1 , کیامرث فتحی هفشجانی 2 , غلامرضا هاشم زاده خوراسگانی 3 , ابوتراب علیرضائی 4
1 - گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 - گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
4 - گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: صنعت بانکداری, نظریه داده بنیاد, اقتصاد هوشمند, طراحی و توسعه محصول,
ملخص المقالة :
هدف اصلی این پژوهش،تدوین مدلی برای فرآیند طراحی و توسعه محصول بر اساس پارادایم اقتصاد هوشمند در صنعت بانکداری است.رویکرد بخش کیفی،مبتنی بر راهبرد نظریه داده بنیاد است.ابزارگردآوری اطلاعات مصاحبه نیمهساخت با 12 نفر از کارشناسان و مدیران صنعت بانکداری است. در نمونه گیری از دو روش نمونهگیری هدفمند و گلوله برفی استفاده گردید.مجموعه عواملی که میتواند این مدل را در بانک های کشور محقق کند،در قالب یک مدل جامع با 6 بعد اساسی یا کلیدی و 47 مؤلفه و 236 شاخص معرفی و ارائه شد.پدیده اصلی،مراحل فرآیند طراحی و توسعه محصول در صنعت بانکداری است که در شش بعد تعیین اهداف و راهبردها،مدیریت ایده ها،تجزیه و تحلیل فرآیند،طراحی محصول و فرآیندها،توسعه تجاری،مدیریت عملکرد و ارتقاء و با توجه به شرایط علی،مداخله گر،زمینه ای،راهبردها و پیامدها تدوین و مدل نهایی ارائه شد. از جمله نتایج پژوهش بکارگیری راهبردهای اقتصاد هوشمند در فرآیند طراحی و توسعه محصول در صنعت بانکداری کشور می باشد.در بخش کمی،دادهها از طریق پرسشنامه ای محقق ساخته با 94 گویه گردآوری و روش توصیفی- پیمایشی برای تحلیل و تبیین پدیده محوری مدل پیشنهادی به کارگرفته شد.نتایج مرحله کمی نشان داد که روابط موجود با ضرایب تأثیر مناسبی به تأیید رسید و با بخش کیفی همخوانی داشت.
_||_