مدیریت ریسک مالی در صنعت خودروسازی با رویکرد تحلیل شبکه ای فازی.
الموضوعات :علی فدایی 1 , ابوتراب علیرضایی 2 , غلامرضا هاشم زاده خوراسگانی 3 , کیامرث فتحی هفشجانی 4
1 - گروه مدیریت صنعتی - مالی، واحد بین الملل کیش،دانشگاه ازاد اسلامی، جزیره کیش ،ایران.
2 - گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران جنوب، دانشگاه ازاد اسلامی،تهران، ایران.
3 - گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران جنوب، دانشگاه ازاد اسلامی، تهران، ایران.
4 - گروه مدیریت صنعتی، واحد تهران جنوب، دانشگاه ازاد اسلامی، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: "ریسک ", " هدف مدیریت ریسک", " عناصر مدیریت ریسک ", "فرایند تحلیل شبکه فازی",
ملخص المقالة :
هدف اصلی این پژوهش ارائه مدل مناسب به منظور مدیریت ریسک مالی در صنعت خودروسازی با استفاده از فرایند تحلیل شبکه ای فازی ( ANP Fuzzy) است . در این پژوهش 13 متغییر از بین متغییرهای شناسایی شده ، مورد تایید خبرگان ومتخصصان قرار گرفت .جامعه آماری پژوهش حاضر مدیران ومتخصصان شرکت خودروسازی( ایران خودرو وسایپا) می باشد .ابزار مورد استفاده در این پژوهش برای جمع اوری داده ها واطلاعات از طریق پرسشنامه و از نظرات خبرگان وکارشناسان صنعت خودرو سازی استفاده شده است . جامعه خبرگان متشکل از 25 نفر خبره بوده و برای تجزیه وتحلیل داده ها از تکنیک ANP Fuzzy استفاده شده است . وبا تجزیه وتحلیل داده ها در تکنیکFuzzy ANP معلوم گردید که در بین 13 متغییر شناسایی شده اثرگذار بر ریسک مالی در صنعت خودرو سازی، معیار ریسک نقدینگی است که بیشترین اثر گذار در بین ریسک مالی دارد و در رتبه اول و از بالاترین اولویت برخور دار است . و زیرمعیار پیش بینی تقاضای بازار، تغییرات ساختاری در اقتصاد و رقابت پیچیده بازارهای داخلی به ترتیب از بالاترین اولویت ها واثرگذاری در کل سیستم را دارا می باشد .
_||_