بررسی تأثیر سرمایۀ اجتماعی بر الگوی مصرف اقتصادی (موردمطالعه: شهروندان شهر قم)
الموضوعات : Social Evolutions
وحید ببردل
1
,
نوروز هاشمزهی
2
,
محمد رحیمی
3
1 - دانشجوی دکتری گروه جامعهشناسی، واحد تهرانمرکزی، دانشگاه آزاداسلامی، تهران ، ایران.
2 - استادیار گروه علوماجتماعی و ارتباطات، واحد تهرانشرق، دانشگاه آزاداسلامی، تهران، ایران.
3 - دکتری جامعهشناسی، گروه علوماجتماعی، واحد خلخال، دانشگاه آزاداسلامی، خلخال، ایران.
الکلمات المفتاحية: سرمایۀ اجتماعی, الگوی مصرف, شهروندان قم, ترکیب, سطح کالای مصرفی.,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش بررسی تأثیر سرمایۀ اجتماعی بر الگوی مصرف اقتصادی شهروندان شهر قم بوده است. این تحقیق بهصورت پیمایشی و بااستفادهاز روش مدل معادلات ساختاری حداقل مربعات جزئی انجام شده است. ابزار تحقیق پرسشنامه بوده و دارای 45گویه و 9بُعد بوده است. جامعۀ آماری پژوهش کلیۀ شهروندان شهر قم بود و برای تعیین نمونۀ آماری ، براساس فرمول کوکران 384نفر بهعنوان نمونه انتخاب شد. دادههای جمعآوری شده با نرمافزار SMARTPLS نسخۀ 3 موردتحلیل قرار گرفت. براساس نتایج بهدستآمده، باتوجهبه تأیید تأثیر بین متغیرهای مشارکت اجتماعی، عضویت در نهادهای مدنی، اعتماد، روابط اجتماعی گسترده، عضویت در شبکهها، تعهد به ارزشهای اجتماعی و هنجارهای اجتماعی بر سطح کالای مصرفی و ترکیب آن میتوان نتیجه گرفت برنامهریزی آموزش و افزایش سرمایۀ اجتماعی، بر نوع و نحوۀ انتخاب کالای مصرفی تأثیرگذار است و با شناخت و دستیابی به این تأثیر و تأثر، در الگوی مصرف مطلوب، موفقیت بیشتری بهدست میآید و درنهایت با این دستاورد این موضوع در سطح گستردهتر قابلتعمیم و تحقیق مضاعف خواهد بود.
− ازکیا ، مصطفی ،غفاری ، غلامرضا (1393 ) جامعه شناسی توسعه ، تهران ، نشر کیهان
− افراسیابی، حسین. خرمپور، یاسین (1395). بررسی وضعیت مصرفگرایی با تاکید بر شهرنشینی در بین جوانان شهر یزد، مطالعه جامعه شناختی شهری، سال هفتم، شماره 21 ، ص 141 – 168
− باکاک، رابرت و تامپسون، کنت (1393). فهم جامعه مدرن، کتاب سوم: اشکال اجتماعی و فرهنگی مدرنیته، مترجم: فیروزمند، کاظم و همکاران، انتشارات آگه، چاپ اول
− بودریار، ژان (1389). جامعه مصرفی: اسطورهها و ساختارها، ترجمه: پیروز ایزدی، تهران: نشر ثالث، چاپ اول
− تاری، فتح اله. غلامی باغی، سعید (1390). تاثیر فرهنگ بر الگوی مصرف در کشور و راهکارهای بهبود آن، علوم اجتماعی، مهندسی فرهنگی، شماره 53 ، ص 75 – 94
− تیموتی ،دالن (1388 ) ، جامعه شناسی مصرف (گردشگری و خرید ) ، ترجمه مهدی حسن آبادی ، علی اصغر سعیدی ، تهران ، نشر جامعه شناسان
− تیموری، ایرج. هادیلی، بهمن. صابری، حامد (1396). مصرفگرایی نمادین و جدایی گزینی فضایی در شهر تبریز (مطالعه موردی؛ کوی فردوس ولیعصر)، جغرافیا و توسعه، شماره 47 ، ص 1- 16
خ جمشیدیها، غلامرضا و پرستش، شهرام (1386). دیالکتیک منش و میدان در نظریة عمل پیر بوردیو. دوفصلنامة مطالعات جامعهشناختي بهار 1386 ، شماره 30 ، ص 1 – 32
− جهانیان، ناصر (1388). مصرف فراگیر و پایدار در سایه آموزه توسعه اسلامی، فصلنامه اقتصاد اسلامی
− ربیعی، علی و ملکه رفیعی (1395). مطالعهای جامعهشناختی پیرامون مصرفگرایی در میان ساکنان شهر تهران، مجله جامعهشناسی ایران، دوره شانزدهم، شماره 1 و 2 ، ص 144- 166
− ریتزر ، جورج (1395 ) ، مبانی نظریه جامعه شناسی معاصر و ریشه های کلاسیک آن ، ترجمه شهناز مسمی پرست ، تهران ، نشر ثالث
− سبحانی نژاد ، مهدی ، افشار ، عبداله (1389) اصلاح الگوی مصرف با تاکید بر نقش آموزش در مدیریت مصرف انرژی ، معرفت فرهنگی ، سال اول شماره 2 ، ص 155 -170
− شیری، محمد؛ محمود قاضی طباطبایی و همکاران (1394). بررسی نقش عوامل اجتماعی و جمعیتی در تغییرات الگوی مصرف خاوارهای شهری و روستایی ایران، فصلنامه توسعه محلی، دوره هفتم، شماره 1 ، ص1-28
− غلامرضایی ، علی اصغر (1389)، مبانی مصرف گرایی در دنیای جدید و اصول مصرف در اسلام با تاکید بر رسانه ملی ، پژوهشهای ارتباطی ، شماره 61 ، ص 11- 30
− فاضلی ، محمدصادق (1390). مصرف و سبک زندگی، قم، صبح صادق
− قهرودی، زهرا؛ ندا مصزفوی و سمانه افتخاری (1392). الگوی مصرف در چرخه زندگی خانوارهای شهری، فصلنامه رفاه اجتماعی، سال سیزدهم، شماره 49 ،ص 5 – 26
− کاشانی، حامد (1394). طراحی الگوی سبک زندگی اسلامی و تاثیر آن بر فرایند تصمیمگیری خرید مصرف کننده، پایان نامه دکتری، دانشگاه علامه، دانشکده حسابداری، رشته مدیریت بازرگانی، استاد راهنما؛ سید علی اکبر افجه و شهریار عزیزی
− محمدپور، احمد؛ صادقي، رسول و رضايي مهدي (1389). روش هاي تحقيق تركيبي به عنوان سومين جنبش روش شناختي: مباني نظري و اصول عملي، جامعه شناسي كاربردي (مجله پژوهشي علوم انساني دانشگاه اصفهان)، دوره 21، شماره 2 (پياپي 38 ) ، ص 77 - 100
− موسوی، یعقوب.، احمدی، طیبه (1392). تاثیر تبلیغات تجاری شهری بر مصرفگرایی زنان شهر تهران، فصلنامه تحقیقات اجتماعی- فرهنگی، دوره اول،شماره 4 ،ص 99 - 123
− نیک عهد، مهدی؛ اکبر زارع شاه آبادی و همکاران (1394). بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی و اقتصادی بر مصرفگرایی (مورد مطالعه: زنان بالای 15 سال شهر ملایر). فصلنامه جامعهشناسی سبک زندگی، شماره اول ، ص 211 – 244
− Alexander, E.R. (2006). Evaluation in planning: Evaluation and prospect, Ashegata publishing
− Bourdieu ,Pierre (1984) Distinction , A social critique of the judgment of taste , Routledge
− Bourdieu, P. (1986) The Forms of Capital, in John G. Richardson (edt), Handbook of Theory and Research in the Sociology of Education, New York, Greenwald Press.
− Campbell, Collin (2005) the craft Consumer: culture, craft and consumption in a Postmodern Society, in Journal of consumer culture, Vol 5 (1).
− Clark, david (2003) the consumer society and postmodern city, Routledge
− Colman, James, (1990), Foundations of Social Theory, Cambridge: Harvard University Press.
− Creswell, J. W. (2003). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches, Second Edition, Thousand Oaks, CA: Sage Publication
− Creswell, J. W. (2003). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches, Second Edition, Thousand Oaks, CA: Sage Publication
− Evans‚ M. (et al) (2006) Consumer Behaviour‚ Sussex:John willy Ltd
− Fischer,Cludes(2003) Succumbing to Consumerism?: Underlying Models in the Historical Clim, University of California, Berkeley.
− Johnson, B. and L. Christensen (2008). Educational Research: Quantitative, Qualitative and Mixed Approaches. Needham Heights: Allyn and Bacon
− Johnson, B. and L. Christensen (2008). Educational Research: Quantitative, Qualitative and Mixed Approaches. Needham Heights: Allyn and Bacon
− Miles, R. (2002). The changing consumer: Markets and meanings, London , Rotledge.
− Peak, Hey, Jin Pan, Zhongdang. (2004). Speading global consumerism: effects of mass media and advertising on consumerism values in china. Mass communication and society, vol. 7,4.
− Putnam, R.D., (1995), The Prosperous Community: Social Capital and Public Life, in: The American Prospect, 4, 13, 11-18.
− Reed- Danhay, Deborah (2005), Locating Bourdieu, Bloomington and Indianapolis, Indiana university Press
− Reed- Danhay, Deborah (2005), Locating Bourdieu, Bloomington and Indianapolis, Indiana university Press
− Story, John (1999) Cultural Consumption and everyday Life. Londden, Arnold Publisher
− Uzgoren, Ergin, Guny, Taner. (2012). The snop effect in the consumption of luxury goods. Department of economics, dumlupinar university, Kutahyapo. box43000, Turkey, procedia-Socioland Behavioral Sciences, 62, 628-637.
− Uzgoren, Ergin, Guny, Taner. (2012). The snop effect in the consumption of luxury goods. Department of economics, dumlupinar university, Kutahyapo. box43000, Turkey, procedia-Socioland Behavioral Sciences, 62, 628-637.
