نقش رسانه ها در طراحی الگوی ارتباطات یکپارچه در تغییر رفتار مصرف کنندگان کالاها و خدمات فرهنگی و هنری با رهیافت داده بنیاد
الموضوعات :علی ملااحمدی 1 , وحیدرضا میرابی 2 , اسماعیل حسن پور قرقچی 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی دانشگاه ازاد اسلامی قشم
2 - دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی
3 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی
الکلمات المفتاحية: رفتار مصرف کننده, ارتباطات یکپارچه بازاریابی (IMC), محصولات فرهنگی - هنری,
ملخص المقالة :
گسترش سازمانها سبب بروز ناهماهنگی هایی در میان واحدهایی چون روابط عمومی، بازاریابی و توسعه بازار شده است. در چنین شرایط رقابتی سازمان ها باید از ارتباطات بازاریابی یکپارچه به عنوان یکی از مؤثرترین روش های سرمایه گذاری استفاده کنند تا از ایجاد و حفظ روابط طولانی مدت با مشتریان فعلی و بالقوه خود اطمینان حاصل نمایند. در همین راستا این پژوهش با هدف طراحی الگویی برای ارتباطات یکپارچه بازاریابی جهت تغییر رفتار مصرف کننده در دو مرحله کیفی و کمّی انجام گرفته است. در این پژوهش در بخش کیفی، به منظور جمعآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختاریافته و نظریه داده بنیاد استفاده شده است. جامعه آماری بخش کیفی 16 نفر از اساتید بازاریابی و خبرگان حوزه صنایع خلاق بودند که به صورت هدفمند انتخاب شدند. بعد از اشباعِ نظری در مصاحبه، دادههای ضبط شده جهت تحلیل، پیادهسازی شدند و کدگذاریهای لازم انجام گردید. جامعهی آماری در بخش کمّی نیز کلیهی مشتریان محصولات فرهنگی و هنری بودند که مطابق جدول مورگان تعداد 384 نفر و بر اساس روش نمونهگیری تصادفی در دسترس انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این مرحله پرسشنامه محققساخته منتج از مرحلهی اول بوده است. مجموعه دادههای بدستآمده بعد از طی فرآیند مستمر کدگذاریهای باز، محوری و انتخابی در قالب 103 کدِ باز، 60 مفهوم، 15 مقوله و 6 طبقه بر اساس رویکرد سامانمند (شرایط مداخلهگر، شرایط عِلی، شرایط محوری، پیامدها، راهبردها و شرایط زمینهای) سازماندهی شدند. در نهایت در نرمافزار Smart Pls از برازش مدل بدست آمده اطمینان حاصل شده، تمامی روابط نیز معنیدار تشخیص داده شدند.
_||_