بررسی نفوذ شبکههای اجتماعی تلگرام و اینستاگرام بر میزان آگاهی سیاسی دانشجویان
الموضوعات :
عبدالعظیم پوریوسفی گابیه
1
(دانشجوی دکترا گروه جامعه شناسی،واحد تهران مرکزی،دانشگاه آزاد اسلامی،تهران مرکزی،ایران)
شهلا کاظمی پور
2
(دانشیار جامعهشناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران)
ایرج ساعی ارسی
3
(استادیار وعضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر ، گروه علوم اجتماعی ، ابهر، ایران)
الکلمات المفتاحية: آگاهی سیاسی, تلگرام, اینستاگرام, واژگان کلیدی: شبکه اجتماعی,
ملخص المقالة :
جوامع امروز با یک تحول عظیم در فناوری، دچار دگرگونی بیحدوحصری در زندگی افراد شده اند. زندگی بسیاری تحت تأثیر نفوذ این شبکهها قرارگرفته و بعد سیاسی در جوامع و آگاهی سیاسی شهروندان بهگونهای دیگر جریان دارد. هدف از این پژوهش شناسایی و رتبهبندی عوامل نفوذ شبکههای اجتماعی و بررسی تبادلات فرهنگی ناشی نفوذ شبکه های اجتماعی تلگرام و اینستاگرام بر میزان آگاهی سیاسی دانشجویان است. روش تحقیق بکار گرفتهشده در این پژوهش ترکیبی بوده و در شناسایی ابعاد نفوذ شبکههای اجتماعی از روش دلفی و برای بررسی تأثیر نفوذ شبکههای موردنظر در آگاهی سیاسی دانشجویان و مقایسه نفوذ آنها در آگاهی سیاسی از روش پیمایشی استفاده شده است. یافته های حاصل از تحلیل کیفی تحقیق نشان می دهد پنج بعد تعاملی بودن، خصوصیات ساختی، خصوصیات کاربردی ، مخاطبشماری و سیاست گذاری در حوزه مدیریت بر تبادلات فرهنگی ناشی نفوذ شبکه های اجتماعی مؤثر هستند. تفاوت معناداری میان این دو شبکه تلگرام و اینستاگرام در آگاهی سیاسی گزارش نشده است. محبوبیت تلگرام و اینستاگرام در ایران غیرقابلانکار بوده و هیچ جای رقابتی با اپلیکیشن های داخلی وجود ندارد. فراگیری این دو ابزار با ویژگی فرازمانی و فرامکانی بودن آن نقش زیادی در آگاهی سیاسی افراد بهویژه قشر دانشجو کار بلد به استفاده از این ابزار دارد.
_||_