تحلیل عوامل فرهنگی – هویتی مؤثر در گرایش به تغییر نام افراد در مراجعین به اداره ثبت احوال (مطالعه موردی شش شهر در استان خوزستان )
الموضوعات :
1 - استادیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه آیت الله بروجردی، لرستان، ایران.
الکلمات المفتاحية: هویت مذهبی, هویت قومی, هویت فردی, گرایش به تغییر نام, اعتقادات و باورها,
ملخص المقالة :
این پژوهش به منظور مطالعه تحلیل عوامل فرهنگی – هویتی موثر در گرایش به تغییر نام افراد در مراجعین به اداره ثبت احوال (مطالعه موردی 6 شهر در استان خوزستان) انجام شده است. نام و نام گزینی وسیله ای است برای شناسایی هویت انسان و جزء فرهنگ یک جامعه محسوب می شود. این پدیده در بین جوامع بشری چه جوامع ابتدائی و مدرن وجود داشته است. ایده اصلی تحقیق از نظریه آنتونی گیدنز استخراج و عوامل فرهنگی و هویتی را در تغییر نام مؤثر دانسته است. در این تحقیق جمعیت آماری متقاضیان تعویض نام در استان خوزستان در سال جاری که تعداد آنها 9035 نفر بوده مراجعه نموده، در میان این تعداد جمعیت مراجعه کننده تعداد 396 نفر با استفاده از فرمول کوکران به عنوان جمعیت نمونه مورد مطالعه انتخاب شده اند. شیوه نمونهگیری به صورت تصادفی خوشهای انتخاب شده است. روش انجام این پژوهش مبتنی بر پیمایش، و تکنیک گردآوری دادهها مبتنی بر پرسشنامه بوده است. نتایج یافته ها نشان داده است که هر چه میزان هویت و عوامل فرهنگی قویتر باشند به همان میزان در گرایش به تغییر نام تأثیرگذار خواهند بود. شاخص وسایل ارتباط جمعی، هویت فردی، اعتقادات و باورها و هویت قومیبیش ترین همبستگی را در گرایش به تغییر نام نشان داده است.
_||_