ارائه مدل اثر سواد رسانهای، سبک زندگی بر تغییرات هویت اجتماعی (مطالعه موردی: سازمانهای ورزشی کشور)
الموضوعات :حمید رضا عباسی مقدم 1 , محمد رضا اسمعیلی 2 , طیبه سادات زرگر 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - دانشیار دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
3 - استادیار گروه مدیریت ورزشی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: سبک زندگی, سواد رسانه ای, هویت اجتماعی, تغییرات اجتماعی, سازمانهای ورزشی,
ملخص المقالة :
هدف از مطالعه حاضر ارائه مدل تأثیر سبک زندگی و سواد رسانهای بر هویت اجتماعی در سازمانهای ورزشی کشور است. پژوهش حاضر از حیث هدف از نوع تحقیقات کاربردی و ازنظر زمان مقطعی و از نظر گردآوری دادهها بهصورت توصیفی- همبستگی است. 384 نفر از کارکنان ادارات کل ورزش و جوانان کل کشور با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای به سؤالات پرسشنامههای هویت اجتماعی صفاری نیا (1390)، پرسشنامه سواد رسانهای فلسفی (1393) و نیز پرسشنامه سبک زندگی (QSL) لعلی و همکاران (1391) بهصورت داوطلبانه پاسخ دادند. آزمونهای همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر و درنهایت برای ارائه الگو مناسب از روش مدل معادلات ساختاری (SEM) با بهرهگیری از نرمافزارهای 21 SPSS و LISRL در سطح 0/05≥α استفاده شد. نتایج نشان داد سواد رسانه و سبک زندگی فعال بر هویت اجتماعی افراد مؤثر و موجب تغییرات اجتماعی در آنها میشود و در نهایت مدل تحقیق از برازش کافی برخوردار است (0/09=RMSEA) و همچنین شاخصهای برازش مقدار GFI، CFI و NFI به ترتیب برابر با 0.95، 0.98 و 0.92 به دست آمد. بنابراین سلامت و تعالی روحی انسانها از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر سلامت جوامع انسانی است. که سبک زندگی فعال و سواد رسانهای سبب ایجاد چنین وضعیتی در هویت اجتماعی کارکنان سازمانها میشود پس میتوان سازمانهای ورزشی را به سمت تشویق کارکنان در تغییر سبک زندگی و سواد رسانهای سوق داد.
_||_