نقش مهارت های ارتباطی مدیران بر کارآمدی محیط کار (مورد مطالعه: کارکنان بنگاه های کسبوکار شهر کرمان)
الموضوعات :سمیه سادات مهدوی 1 , سید وحید عقیلی 2 , نوروز هاشم زهی 3 , علی اکبر فرهنگی 4
1 - دانشجوی دکتری علوم ارتباطات اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - دانشیار گروه ارتباطات اجتماعی، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادیار گروه علوم اجتماعی، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - استاد گروه مدیریت دولتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: همدلی, کارآمدی, خودگشودگی, گوش دادن, حمایت گری,
ملخص المقالة :
مدیران امروزی به این نتیجه دست یافتهاند که تنها با قوانین و مقررات نمیتوان بنگاه های کسبوکار را اداره کرد بلکه در کنار آنها به ابزار دیگری بنام مهارتهای ارتباطی نیاز دارند. هدف این مقاله، نقش مهارتهای ارتباطی مدیران بر کارآمدی محیطکار از دیدگاه کارکنان می باشد. بحث های نظری با استفاده از نظریههای متقاعد سازی (هاولند)، سلسله مراتب نیازها (مازلو)، موفقیت (مککللند)، انگیزشوبهداشت روانی (هرتزبرگ)، التونمایو، نفوذ اجتماعی، آدامز رویکرد رضایت مردم و رویکرد دستیابی به هدف استفاده شده است. ابعاد مهارتهای ارتباطی؛ خودگشودگی، حمایتاجتماعی، همدلی و گوشدادن میباشد. ابعاد کارآمدی در محیط کار: انعطافپذیری، رعایت عدالت، زیبایی فضای ارائه، احترام قائل شدن به نظرات و توجه به سرمایه انسانی میباشد. جامعه آماری 34 فروشگاه شهر کرمان، با روش نمونه گیریتصادفی انتخاب و از تعداد 182 نفر کارکنان آنها تحقیق به عمل آمد. ابزار گردآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه و روش تحلیل دادهها از طریق معادلات ساختاری میباشد. با توجه به نتایج تحقیق، ابعاد مهارتهای ارتباطی (خودگشودگی، حمایتاجتماعی، همدلی و گوشدادن) بر میزان کارآمدی در محیط کار تأثیرگذار میباشد، یعنی پیشبینی میشود در یک نمونه بزرگتر از همان جامعه این رابطه علّی تأیید شود.
_||_