بررسی تاثیر عامل فرهنگی و محیطی در تعاملات اجتماعی افراد در بازارهای سنتی و مدرن شمالغرب ایران
الموضوعات :یوسف هوشمندپور 1 , مزین دهباشی شریف 2 , سید محمدرضا نصیرسلامی 3 , محمد عدالتخواه 4
1 - دانشجوی دکتری معماری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - استادیار گروه معماری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادیار گروه معماری، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4 - استادیار گروه معماری، واحد خلخال، دانشگاه آزاد اسلامی، خلخال، ایران
الکلمات المفتاحية: فرهنگ, طراحی, تعلق مکانی, تعامل اجتماعی,
ملخص المقالة :
بازارها غالباً فرصتهایی را برای توسعه اقتصادی و اشتغال محلی و همچنین امکان تعامل و ارتباط اجتماعی و آمیختگی فرهنگهای مختلف ایجاد میکنند. اما چرا برخی از بازارها از نظر اقتصادی و اجتماعی موفق و درحالرشد بوده و برخی دیگر نیستند. هدف کلی تحقیق این است که از میان مؤلفههای تاثیرگذار بر تعاملات اجتماعی در بازارهای سنتی در مقابل مراکز خرید امروزی، نقش مهمتر را بهعنوان مساله اصلی تحقیق برگزینیم. تحقیق حاضر به روش پیمایشی میباشد از نظر زمانی مقطعی و باتوجهبه حجم نمونه از نوع مطالعات پهنانگر و کاربردی محسوب میشود جامعه آماری این تحقیق شهروندان شهر تبریز، زنجان و ارومیه میباشد که از بین آنها باتوجهبه جدول مورگان گرجسی 300 نفرانتخاب شد و پرسشنامه از آنها تکمیل گردید شیوه نمونهگیری در دسترس بوده و برای پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده شد. عامل طراحی، ارزشهای فرهنگی، تعلق مکانی و مسیر خرید بر میزان تعامل اجتماعی افراد در بازارهای سرپوشیده در سه شهر تأثیر معناداری داشتند. در این پژوهش، نقش و قابلیت طراحی محیط کالبدی، کیفیت عملکردی فضا و مؤلفههای انسانی در ارتقاء تعاملات اجتماعی تایید می شود. مکان و هویت مشترک، اهل بازار، حس آشنایی، همبستگی، رابطه شکل ساختمانی، نهاد و فضاهای معماری تشکیل دهنده بازار، هر چیز ملموس و مادی را آن چنان با معنویت در هم آمیخته و همگون به زندگی نشسته که این دو تبدیل به اجزایی جدایی ناپذیر شده اند و بهصورت یک کل واحد در آمده اند.
_||_