ارزیابی قابلیتهای جاذبههای فرهنگی و ارائه راهبردهای توسعه پایدار (مطالعه موردی: مجموعه شیخصفیالدین اردبیلی)
الموضوعات :محمد علیزاده 1 , حجت اله درخشان 2 , سونیا ازهری 3
1 - دانشجوی دکتری گردشگری دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
2 - عضو هیئت علمی گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خلخال. ایران.
3 - کارشناس ارشد برنامهریزی توسعه گردشگری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP), برنامهریزی راهبردی گردشگری, تکنیک سوات (SWOT) مجموعه و خانقاه شیخصفی الدین اردبیلی,
ملخص المقالة :
گردشگری از خدمات پیشرو در جهان امروز محسوب می شود. از طرفی در عصر حاضر محدودیت منابع و ضرورت توسعه پایدار چالشی نوین فراروی سازمانهای مدیریت مقصد قرار داده است. از این رو سیستم مدیریت راهبردی و اولویتبندی عوامل کلیدی به منظورکسب مزیت رقابتی پایدار، جزو چالشهای سازمانهای گردشگری گردیده است. در این راستا، جاذبهها به عنوان انگیزاننده و هسته اصلی محصولات گردشگری و همچنین بخش عرضه این صنعت از اهمیت ویژهای برخوردارند. پژوهشحاضر، راهنمایی کاربردی در زمینه ارزیابی موثر و کارآمد راهبردهای توسعه جاذبهها برای برنامهریزان و سیاستگذاران بخش گردشگری است که قصد دارند با استفاده از نظرسنجی به روش دلفی و بهرهجویی از تکنیکSWOT به ارائه راهبردهایعلمی و عملی در راستایتوسعهایسایت بپرازند. همچنینبه منظور اولویتبندی استراتژیهایتعیین شده از مدلAHP استفاده شده است. روش مطالعه پژوهش حاضر توصیفی- تحلیلی با ماهیت کاربردی میباشد. منطقه و مجموعه شیخصفیالدین اردبیلی به عنوان مطالعه موردی انتخاب گردیده است. نتایج حاصل از اطلاعات بهدست آمده مبین این بود که راهبرد رقابتی دارای برتری نسبی در مقایسه با استراتژیهای چهارگانه میباشد.
_||_