بررسی تطبیقی اخلاق کار و روحیه بازاری (در بین بازاریان شهر رشت و رضوانشهر و دانشجویان گیلک، تالش و ترک)
الموضوعات :غلامرضا لطیفی 1 , هادی عبداللهی 2 , بریا فرجی 3 , سجاد کاوه شالدهی 4
1 - دانشیار، گروه برنامهریزی اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
2 - دانشآموخته کارشناسی ارشد برنامهریزی توسعه، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
3 - دانشآموخته کارشناسی ارشد برنامهریزی اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
4 - دانشآموخته کارشناسی ارشد جامعهشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
الکلمات المفتاحية: قومیت, اخلاق کار, روحیۀ بازاری, ساختمان ذهنی, تیپ ایده آل ,
ملخص المقالة :
هدف تحقیق حاضر ارائه تبیینی از مبنای قومی روحیه بازاری در میان دانشجویان سه قومیت اصلی در دانشگاه گیلان یعنی گیلک، تالش و ترک است. برای توضیح یافتههای تحقیق از نظریه اخلاق کار پروتستانی و روحیه سرمایهداری وبر و همچنین نظریه انگیزه پیشرفت مککللند و ریختار بوردیو استفاده گردید. جمعیت آماری شامل 124 نفر از دانشجویان ترک، گیلک و تالش در دانشگاه گیلان، به همراه 69 نفر از بازاریان رضوانشهر و رشت است که بهصورت نمونهگیری زنجیرهای یا گلوله برفی انتخاب گردیدند. ابتدا با استفاده از مدل تیپ ایده آل وبر، تیپ ایده آل بازاری از متن مصاحبه با بازاریان شهر رشت استخراج شد و سپس این مدل در میان دانشجویان سه قومیت مختلف از طریق انجام مصاحبه عمیق مورد تحلیل جامعهشناختی قرار گرفت. یافتهها نشان میدهند که دانشجویان ترک هم به لحاظ رفتار اقتصادی و اجتماعی و هم به لحاظ ویژگیهای شناختی به تیپ ایده آل بازاری نزدیک و دانشجویان دو قومیت دیگر از آن تیپ فاصلهدارند. درواقع شالودههای فرهنگی موجود در نزد برخی از اقوام میتواند برای رشد روحیه بازاری گری مؤثر باشد و در صورت تقویت این شالودههای خاص قومیتی میتوان از آنها برای موفقیت در بازار یاری گرفت. بر این اساس، توجه به ساختمان ذهنی قومیتها در برنامهریزی توسعه ضروری به نظر میرسد.
_||_