فرایند تکوین تعارض در سازمان دانشگاه علوم پزشکی تهران و سازمانهای تابعه
الموضوعات :فهمیه یوسف کلافی 1 , مهناز رونقی نوتاش 2 , حسین ابوالحسن تنهایی 3
1 - دانشآموخته دکتری جامعهشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - استادیار گروه ارتباطات اجتماعی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادیار گروه جامعهشناسی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: تعارض, روابط درون سازمانی, بروکراسی معیوب, اخلاق سازمانی ناکارآمد, اهداف فردی و سازمانی,
ملخص المقالة :
عنوان: فرایند تکوین تعارض در سازمان دانشگاه علوم پزشکی تهران و سازمانهای تابعه چکیده مقاله حاضر با هدف توسعه و گسترش فهم جامعه شناختی در حوزه تعارضات درون سازمانی در صدد پاسخگویی به تبیین تعارضات درون سازمانی در جامعه دانشگاه علوم پزشکی تهران و سازمان های تابعه انجام شد. با توجه به تعاریف ارائه شده از تعارض، اهداف کارکنان و میزان دسترسی به آن اهداف به عنوان مفاهیم بنیادی و شیوه سلوک آنان در برابر شرایط به وجود آمده مورد مطالعه قرار گرفت. در این راستا، به دلیل استفاده از روش نظریه زمینهای، پس از مرور ادبیات نظری و پیشینه تحقیق، بدون پیش فرض گرفتن چارچوب نظری گردآوری داده ها با تکنیک های مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته، مشاهده مستقیم و غیرمستقیم و مشاهده مشارکتی انجام شد. نمونهگیری به صورت هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری ادامه پیدا کرد و یافتههای تحقیق در چهار مدل تبیینی به نمایش درآمد. نتایج پژوهش نشان داد تعارضها در سازمان ها به دلیل دست نیافتن به اهداف سازمانی شکل میگیرد و شیوه سلوک کنشگران در برابر تعارض بیگانگی یا سازگاری بوده است. هچنین میتوان به دیگر نتایج این پژوهش اشاره کرد که تعارض ها در سازمان یکی از اشکال معیوب در روابط سازمانی هستند که توانمندی افراد در کاهش یا از میان بردن آن ها بستگی به میزان اختیارات آن ها دارد. بدین معنی می توان قدرت را عامل مهمی در کاهش یا افزایش تعارض فرد با سازمان دانست.
_||_