پژوهشی در خصوص الگوی اخلاق رسانهای
الموضوعات :علی دلاوری 1 , علیاکبر فرهنگی 2 , سید وحید عقیلی 3 , فیروز دیندار فرکوش 4
1 - استاد تمام وقت دانشگاه علامه طباطبایی
2 - استاد تمام وقت دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران
3 - استادیار تمام وقت دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات تهران
4 -
الکلمات المفتاحية: اخلاق رسانهای, مسئولیتپذیری, حفظ هویت ملی, پرهیز از افشای حریم خصوصی, حفظ عفت عمومی,
ملخص المقالة :
این مقاله به دنبال استخراج فصل مشترک نظرات کنشگران و مخاطبان رسانهای در خصوص الگوی اخلاقی مطلوب رسانهای است. بدین منظور ابتدا کلیه ملاکهای اصلی اخلاق رسانهای مورد استخراج قرار گرفتند. با استفاده از تکنیک دلفی در دو مرحله 13 ملاک اصلی مورد شناسایی قرار گرفتند. روش تحقیق پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته میباشد. نمونه آماری شامل 300 نفر از کنشگران و مخاطبان رسانههای نوشتای بود. دادههای حاصله با استفاده از نرمافزارهای SPSSو LISRELمورد پردازش قرار گرفتند. نتایج نشان داد که از بین 13 ملاک اصلی در تدوین الگوی ارزیابی اخلاق ریانهای بایستی به ترتیب به رعایت ملاکهای زیر اولویت قایل شد: مسئولیتپذیری، حفظ هویت ملی، پرهیز از افشای حریم خصوصی، حفظ عفت عمومی. به سخن دیگر، هر چه این ملاکها، در مقایسه با سایر ملاکها، بیشتر رعایت شوند فاصله بین وضع موجود رعایت اخلاق رسانهای از وضع مطلوب کاهش بیشتری پیدا میکند.