بررسی عوامل مؤثر بر اعتماد به رسانه ملی
الموضوعات :حبیب صبوری خسروشاهی 1 , محمد باقر ریختهگرزاده تهرانی 2
1 - استادیار و عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق – ایران
2 -
الکلمات المفتاحية: اعتماد اجتماعی, وسایل ارتباط جمعی, رسانه ملی, حفظ بی طرفی, پذیرش نظام سیاسی,
ملخص المقالة :
این مقاله تلاش دارد به دوسؤال پاسخ دهد. نخست اعتماد مخاطبان رسانه ملی چقدر است؟ و دوم اینکه چه عواملی در کسب این اعتماد مؤثر است؟ به همین منظور با استفاده از نظریههای اعتماد اجتماعی از جمله نظریه گیدنز و ترکیب آنها بانظریات مربوط به کارکرد رسانهها، عوامل مؤثر بر اعتماد به رسانه برشمرده شد. نهایتاً در این پژوهش تعداد 250 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد واحد تهران شرق به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شده است و پس از جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه، پاسخهای جمعآوری شده مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفت و در نهایت با استفاده از ضریب همبستگی اسپیرمن، تحلیل رگرسیونی و آزمون اف، فرضیه های تحقیق به آزمون گذاشته شد. نتایج نشان میدهد میزان اعتماد مخاطبان به رسانه ملی در حد متوسط است و عواملی از قبیل حفظ بی طرفی، استفاده از منابع موثق خبری، شیوه بیان مجریان اخبار و یا میزان پذیرش نظام سیاسی و عملکرد اقتصادی نظام در این اعتماد مؤثر است.