گفتمان های دانش در ارتباطات انسانی خانواده
الموضوعات :بنیتا سالک ازاد 1 , باقر ساروخانی 2
1 -
2 -
الکلمات المفتاحية: گفتمانهای ارتباطات, ساختارهای میانجی, قضایای تئوری,
ملخص المقالة :
مقاله حاضر در صدد این است تا بر روی خلق و تولید گفتمان های ارتباطات انسانی در خانواده متمرکز گردد. بنابراین با مورد مداقه قرار دادن عناصر شکل گیری رویکردهای معاصر جامعه شناسی و تمرکز بر آنها ، فرآیند شکل گیری ، خلق و تولید دانش (معرفت) گفتمان های ارتباطات خانواده را مورد بررسی قرار می دهد. توجه به ابعاد مکان و زمان برای تبیین تولید گفتمان ها که از مهمترین ابعاد رویکردهای تلفیقی جامعه شناسی معاصر (یا رویکرد رابطه ای) می باشند . تحلیل در ابعادی بیشتر از تحلیل در فضای علّی. توجه به کل (هم سطوح خرد و سطوح کلان). بیحرکتی به سوی تعمیم. و استفاده از نظریه آشفتگی برای توضیح امور تکرار شونده، از مختصات این تحلیل میباشد. در این پژوهش از روش تئوری زمینه ای استفاده شده است. برای تحلیل دادههای جمعآوری شده از خانوادههای مناطق 22گانه تهران از روش تحلیل کمی دادهها (تحلیل عاملی ) برای دستهبندی و تأیید مقولهسازیها و ساختن قضایای تئوری زمینهای استفاده گردیده است. فرآیند تولیدگفتمان های ارتباطات انسانی خانواده شامل مراحل: اصل جاری شدن گفتمان ها. خروج از انتزاع (سخن بر سر خط). ایجاد آئین های الزام آور (سخن بر سر قرائت) . و ایجاد ساختارهای میانجی (سخن بر سر مبادله) می باشد. در این مقاله سعی شده است تا بر روی گفتمان های ارتباطی خانواده متمرکز شود