تبیین انگیزههای استفاده از تلویزیونهای ماهواره ای در بین مخاطبان دانشجویی بر اساس مدل دنیس مک کوایل
الموضوعات :مهرداد متانی 1 , مسعود یعقوبپور 2
1 - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد قائمشهر، گروه مدیریت، قائمشهر، ایران
2 -
الکلمات المفتاحية: استفاده و خشنودی, مخاطب شناسی, نیازها, تلویزیون ماهواره ای,
ملخص المقالة :
هدف اساسی این پژوهش بررسی"دلایل و انگیزه های مخاطبان از تماشای تلویزیونهای ماهواره ای است "..روش تحقیق ازنظر هدف کاربردی است و به لحاظ ماهیت و روش توصیفی از نوع پیمایشی است ، جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه های آزاد ، غیر انتفاعی و سمای شهرستان قائمشهر که مخاطب تلویزیونهای ماهوارهای فارسی زبان بودهاند در نظر گرفته شد. حجم نمونه "310" بیننده تلویزیونهای ماهوارهای هستند که به روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از طریق پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد و برای تجزیه و تحلیل داده ها با توجه به نرمال بودن متغیرها از روش های آماری پارامتریک از جمله آزمون تی تک نمونهای بهره گرفته شد.یافتههای پژوهش نشان داد که مخاطبان عمدتاً برای رفع نیازهای سرگرمی، شناختی ، اجتماعی و کسب هویت شخصی خود به تماشای شبکههای ماهوارهای میپردازند. در خصوص جنسیت و انگیزههای استفاده از تلویزیونهای ماهوارهای فارسی زبان یافتهها نشان داد مخاطبان زن و مرد از نظر نوع و شدت رضامندی مورد جستجو تفاوتهایی با یکدیگر دارند به گونهای که مخاطبان زن بیشتر از مردان برای کسب هویت شخصی، نیازهای اجتماعی و شناختی به تماشای تلویزیون های ماهواره ای می پردازند، ودر زمینه کاربرد تلویزیونهای ماهوارهای از جهت سنی، نتایج آزمون نشان داد که بالاترین میانگین مصرف تلویزیون برای نیازهای سرگرمی، مربوط به مخاطبان بالای 42 سال، در بعد نیازهای اطلاعاتی و شناختی، مربوط به دانشجویان زیر 22 سال، در زمینه نیازهای اجتماعی مربوط به مخاطبان زیر 22 سال و در بعد کسب هویت شخصی مربوط به مخاطبان زیر 22 سال میباشد.