نقش میانجی خودکار آمدی در رابطه بین فراشناخت و اضطراب رایانه ای دختران دانشجو دانشگاه آزاد اسلامی
الموضوعات :مهتاب یکانی 1 , سیده معصومه عزیزیان 2
1 - دانشگاه آزاد اسلامی
2 - دکتری، گروه علوم تربیتی - مدیریت آموزشی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر ، ایران.
الکلمات المفتاحية: خودکار آمدی عمومی , فرا شناخت , و اضطراب رایانه,
ملخص المقالة :
هدف : در تحقیق حاضر به بررسی نقش میانجی خودکار آمدی در رابطه بین فراشناخت و اضطراب رایانه ای دختران دانشجوپرداخته شده است روش پژوهش : توصیفی و از نوع همبستگی به شیوه معادلات ساختاری و مقطعی انجام شد . جامعه آماری شامل کلیه دختران دانشجوی مقطع کارشناسی دانشکده روانشناسی واحد تهران مرکز در سال تحصیلی 1402-1401 بوده است و با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس تعداد ۲۲۵ دانشجوی دختر به عنوان نمونه انتخاب شده و به پرسشنامه های فرا شناخت ولز ، کاترایت و هاتن (۲۰۰۴) ، اضطراب رایانه ای هاینس ، گلاس و نایت (۱۹۸۷) و خودکارامدی شررو مادوکس (۱۹۸۲) پاسخ داده اند . تجزیه و تحلیل اطلاعات با بهره گیری از مدل معادلات ساختاری ونرم افزارهایspss18 وAmoss23 انجام پذیرفت . یافته ها : بررسی حاصل از داده های بدست آمده نشان داد که فراشناخت و خودکارامدی بر اضطراب رایانه ای اثری برابر ۲۶۲/. و ۲۴۹/. دارند و مسیرهای فراشناخت وخودکار امدی به طورمشخص ۸۰/. و ۷۲./. از واریانس مشترک اضطراب رایانه ای را تبیین وپیش بینی می کنند . نتیجه گیری: نتایج پژوهش نشان داد که مدل معادلات ساختاری پژوهش دارای برازش مناسبی میباشد و نتایج حاکی از آن بود که باورهای فراشناختی وخودکارامدی در اضطراب رایانه ای بسیار تاثیرگذار است بنابر این با در نظر گرفتن این عوامل و اقداماتی مناسب میتوان اضطراب رایانه ای را کاهش داد.