تعیین رابطه پریشانی روانشناختی و شفقت خود با شکست عاطفی در دانشجویان دختر و پسر
الموضوعات :مونا محمدی پور 1 , شهناز گیلی 2
1 - گروه روانشناسی دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز ،تهران،ایران
2 - گروه روانشناسی دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز،تهران،ایران
الکلمات المفتاحية: شکست عاطفی, پریشانی روانشناختی, شفقت خود, دانشجویان,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف تعیین رابطه پریشانی روانشناختی و شفقت خود با شکست عاطفی در دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز انجام شد. طرح پژوهش، همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشکده روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکز در سال تحصیلی 1402-1401 بود و از بین آنان 160 نفر به طور هدفمند و بر مبنای ملاکهای ورود انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها شامل سیاهه نشانگان ضربه عشق راس، پرسشنامه پریشانی روانشناختی کسلر و پرسشنامه شفقت خود نف بود. جهت تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون گام به گام و نرمافزار SPSS-26 استفاده شد. یافتهها نشان داد که پریشانی روانشناختی با شکست عاطفی رابطه مثبت و معنیداری دارد. شفقت خود نیز با شکست عاطفی رابطه منفی و معنیداری داشت. در مجموع 19 درصد از واریانس شکست عاطفی توسط پریشانی روانشناختی و شفقت خود تبیین شد (05/0>p). لذا از این متغیرهای روانشناختی میتوان جهت ایمنسازی دانشجویان در برابر مشکلات عاطفی استفاده نمود و پیشنهاد میشود مراکز مشاوره دانشگاهها از این نتایج بهره گیرند.