اثر انجام آیین ها بر بهبود خودمهارگری از طریق افزایش خودنظم بخشی
الموضوعات :ابراهیم احمدی 1 , ابراهیم رنگرز 2 , حجت حاتمی 3 , مریم صوفی نژاد 4
1 - گروه روان شناسی، واحد بویین زهرا، دانشگاه آزاد اسلامی، بویین زهرا، ایران
2 - گروه تربیت بدنی، واحد بویین زهرا، دانشگاه آزاد اسلامی، بویین زهرا، ایران
3 - گروه تربیت بدنی، واحد بویین زهرا، دانشگاه آزاد اسلامی، بویین زهرا، ایران
4 - کارشناس ارشد روان شناسی، اموزش و پرورش شهرستان سمنان
الکلمات المفتاحية: آیین, خودمهارگری, خودنظم بخشی,
ملخص المقالة :
یک آیین، زنجیره ای معین از رفتارها است که ویژگی آنها ترتیب و تکرار است. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثر انجام دادن آیین ها بر افزایش خودمهارگری، و آزمون سازوکار فرض شدۀ این اثر، یعنی افزایش احساس خودنظم بخشی، بود. در یک طرح آزمایشی، 111 دانشجوی زن دانشگاه آزاد اسلامی-واحد کرج، به گونۀ تصادفی گزینش و به سه گروه حرکت های آیینی، حرکت های غیرآیینی، و گواه گمارده شدند. گروه حرکت های آیینی، حرکت هایی را انجام دادند که دو ویژگی ترتیب و تکرار را داشت، اما گروه حرکت های غیرآیینی، حرکت هایی بدون این دو ویژگی را انجام دادند. سپس از آزمودنی های سه گروه خواسته شد که از بین نان خامه ای و کلم بروکلی، یکی را برای خوردن انتخاب کنند، و انتخاب کلم بروکلی نشان دهندۀ خودمهارگری بالاتر بود. احساس خودنظم بخشی نیز با چهار پرسش برگرفته از داکورت و سلیگمن (2005) اندازه گیری شد. تحلیل رگرسیون لُجیستیک نشان داد که آزمودنی هایی که حرکت های آیینی انجام دادند، بیشتر از آزمودنی هایی که هیچ حرکتی انجام ندادند یا فقط حرکت های غیرآیینی انجام دادند، کلم بروکلی را انتخاب کردند. همچنین، تحلیل های میانجی نشان دادند که انجام آیین از طریق افزایش احساس خودنظم بخشی، بر خودمهارگری اثر مثبت دارد.
_||_