اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر استرس شغلی، تعارض کار-خانواده و بهزیستی روان شناختی کارکنان شرکت سازه گستر سایپا
الموضوعات :فرزانه مزینانی 1 , رویا کوچک انتظار 2
1 - تهران مرکزی
2 - گروه روانشناسی عمومی-کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز تهران ایران
الکلمات المفتاحية: ذهن آگاهی, استرس شغلی, تعارض کار- خانواده, بهزیستی روان شناختی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی روش ذهن آگاهی بر استرس شغلی، تعارض کار-خانواده و بهزیستی روان شناختی انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل و پیگیری بود. جامعه آماری، کارکنان شرکت سازه گستر سایپا در سال 1398 بودند. از بین آنها 60 نفر به روش در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آموزش ذهن آگاهی و کنترل جایگزین شدند. ابزارهای جمع آوری اطلاعات پرسشنامه استرس شغلی موسسه سلامت و ایمنی انگلستان (1993)، پرسشنامه بهزیستی روان شناختی ریف (1989) و پرسشنامه تعارض کار- خانواده کارلسون و همکاران (2000) بود. گروه آزمایش مداخله ذهن آگاهی مبتنی بر مدل کابات- زین (2015) را هر در 8 جلسه 60 دقیقهای دریافت کرد و گروه کنترل هیچ مداخله-ای دریافت نکرد. دوماه پس از اتمام جلسات از هر دو گروه پیگیری انجام شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس آمیخته با اندازه گیری مکرر انجام شد. یافته ها نشان داد که آموزش مهارت ذهن آگاهی بر کاهش استرس شغلی و تعارض کار-خانواده کارکنان و افزایش بهزیستی روان شناختی آنها مؤثر بوده است (05/0>P). به نظر می رسد روش آموزش ذهن آگاهی می تواند به عنوان یک مداخله در حیطه سلامت روانی کارکنان مورد استفاده قرار گیرد و روانشناسان بالینی و مشاران می توانند از این روش برای کاهش استرس شغلی و تعارض کار-خانواده کارکنان و افزایش بهزیستی روان شناختی کارکنان استفاده کنند.
_||_