سنجش کیفیت اطلاعات حسابداری در مواجه با وفاداری صاحبکار با رویکرد الگوریتم تجمع ذرات Measuring the Quality of Accounting Information in the Face of with Employer Loyalty with Approach PSO Algorithm Abstract
الموضوعات :عباس زکی زاده 1 , سینا خردیار 2 , فاضل محمدی نوده 3 , ایوب احمدی موسی آباد 4
1 - گروه حسابداری، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.
2 - گروه حسابداری، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
3 - گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد لاهیجان، لاهیجان، ایران.
4 - گروه مدیریت، واحد لاهیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، لاهیجان، ایران.
الکلمات المفتاحية: :کیفیت اطلاعات حسابداری, وفاداری صاحبکار, تجمع ذرات,
ملخص المقالة :
وفاداری صاحبکار از وجود یک نوع نگرش مثبت به یک خدمت ناشی میشود که مستقیماً به رابطه کاری بین حسابرس و صاحبکار مربوط است؛ که ممکن است به دلیل روابط کاری بهتر با حسابرس منتخب خود یا یک فرصتطلبی برای اعمال نفوذ بر حسابرس باشد. مدیران ممکن است به دلیل اینکه صورتهای مالی را بر اساس اصول متداول حسابداری تهیه نکنند به دنبال حسابرسی برای تأیید روش مذکور باشند. در این صورت سطح کیفیت اطلاعات حسابداری تا حد زیادی به رفتار مدیران بستگی دارد.مقاله حاضر در تلاش است کیفیت اطلاعات حسابداری در مواجه با وفاداری صاحبکار را با بکارگیری الگوریتم (PSO) با نمونهای متشکل از 90 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران را بهینهسازی نماید. نتایج نشان داد که در هر گروه وفاداری و عدم وفاداری صاحبکار تعداد ویژگیهای با سطح مطلوب و نامطلوب برابر بوده و بدینساندر بورس اوراق بهادار تهران، مدیران چه به حسابرس قبلی خود وفادار باشند و چه نباشند، بیشترین سطح اهمیت و مطلوبیت را به ویژگی قابل اعتماد بودن میدهند و کمترین سطح را برای مربوط بودن قائل هستند.Measuring the Quality of Accounting Information in the Face of with Employer Loyalty with Approach PSO Algorithm AbstractAbbas ZakizadehSina KhordyarFazel Mohammadi NodehAyub Ahmadi Musa AbadReceived: 16/ April /2021 Accepted: 21/ June /2021AbstractEmployer loyalty stems from a positive attitude towards a service that is directly related to the working relationship between the auditor and the client. This may be due to a better working relationship with the auditor of your choice or an opportunity to influence the auditor. Managers may seek auditing to approve the method because they do not prepare financial statements in accordance with common accounting principles. In this case, the level of quality of accounting information largely depends on the behavior of managers. The present study tries to optimize the quality of accounting information in the face of Employer loyalty by using an algorithm (PSO) with a sample of 90 companies listed on the Tehran Stock Exchange. The results showed that in each group of loyalty and unfaithfulness of the client, the number of attributes with the desired and undesirable level is equal and thus in Tehran Stock Exchange, managers, whether they are loyal to their previous auditor or not, the highest level of importance and desirability. They are reliable and have the lowest level of relevance.Keywords: Quality of Accounting Information, Employer Loyalty, PSO Algorithm
فهرست منابع
1) احمدی لویه، افشین، هاشم نیکومرام، فریدون رهنمای رودپشتی و بهمن بنی مهد، (1397)، "حق انتخاب حسابرس و مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی بر اساس نظریه انتخاب گلاسر"، فصلنامه علمی پژوهشی مطالعات تجربی حسابداری مالی، سال 15، شماره 60،صص 103-123.
2) اعتمادی، حسین، جعفر باباجانی، عادل آذر و زهرا دیانتی دیلمی، (1388)، "تأثیرفرهنگسازمانی، تمرکز مالکیت و ساختار مالکیت بر کیفیت اطلاعات مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، علوم مدیریت ایران، دوره 4، شماره 15، صص 59-85.
3) بخردی نسب، وحید و فاطمه ژولانژاد، (1398)، "تأثیر حقالزحمه حسابرسی بر وفاداری صاحبکار"، مجله دانش حسابرسی، سال نوزدهم، شماره 74، صص 269-297.
4) بندریان، امیرعلی، ابراهیم وحیدی الیزئی و فرامرز مقصودی، (1397)، "تأثیر تعدیلکنندگی کیفیت و تداوم حسابرسی بر رابطه بین ساختار مالکیت و مدیریت سود"، فصلنامه پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، دوره 10، شماره 37، صص 214-195.
5) زلقی، حسن، عباس افلاطونی و محمد برزآبادی فراهانی، (1398)، "تأثیر مدت تصدی مدیرعامل برتداوم انتخاب حسابرس در بورس اوراق بهادار تهران"، فصلنامه پژوهشهای حسابداری مالی وحسابرسی، سال یازدهم، شماره 41، صص 1 – 22.
6) زلقی، حسن و مرتضی بیات، (1394)، "نقش دیدگاه حسابداری محافظهکاری در مدیریت نقدینگی"، مجله پژوهشهای تجربی حسابداری"، سال پنجم، شماره 18، صص 15-28.
7) سبحانی، مجتبی، فرزین رضایی و حسین کاظمی، (1398)، "ارزیابی کیفیت اطلاعات حسابداری ارائه شده با استفاده از الگوریتم تجمع ذرات مطالعه موردی بورس اوراق بهادار تهران"، مجله دانش حسابرسی، سال نوزدهم، شماره 77، صص 291-313.
8) شریف زاده، حسین و نیما امجدی، (1393)، "مروری بر الگوریتمهای فراکاوشی در بهینهسازی"، الگوسازی در مهندسی، سال دوازدهم، شماره 38، صص 27-43.
9) شوروزوی، محمدرضا و هاشم نیکومرام، (1389)، "ارائه مدلی برای ارزیابی کیفیت سود با استفاده از خصوصیات کیفی مفاهیم نظری گزارشگری مالی ایران"، تحقیقات حسابداری و حسابرسی، شماره 7، صص 127-110.
10) شمس الدینی، کاظم، حسین جوکار و وحید دانشی، (1396)، "بررسی تأثیر حسابرسی برکیفیت اطلاعات حسابداری و عدم اطمینان اطلاعاتی"، فصلنامه پژوهشهای نوین در حسابداری و حسابرسی، دانشگاه خاتم، دوره 1، شماره 4، صص 123-154.
11) علوی طبری، سید حسین و منا پارسایی، (1398)، "رابطه کیفیت حسابرسی با شفافیت شرکتی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، فصلنامه پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، دوره 11، شماره 41، صص 68-43.
12) مرادی، محمد و منیره یحیایی، (1399)، "تدوین الگوی انتخاب حسابرس مستقل در ایران"، مجله بررسیهای حسابداری و حسابرسی، دوره 27، شماره 2، صص 258-287.
13) نیکومرام، هاشم و بهمن بنی مهد، (1387)، "تبیین و ارائه الگو برای اندازهگیری محافظهکاری حسابداری"، مجله آیندهپژوهی مدیریت، دوره 19، شماره 2، پیاپی 77، صص 16-1.
14) نیکومرام، هاشم و حمید احمدزاده، (1392)، "بررسی رابطه بین کیفیت اطلاعات حسابداری و انتخاب حسابرس در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، مطالعات کمی در مدیریت، سال چهاردهم، شماره چهارم، صص 154-135.
15) نصرالهی، زهرا و زهره عارف منش، (1389)، "بررسی مالکیت وکیفیت سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس تهران"، مجله دانش حسابداری، سال اول، شماره 3، صص 117-138.
16) یعقوبی صالح آبادی، رسول، بهمن بنی مهدو اعظم شکری، (1394)، "مدت تصدی مدیرعامل و کیفیت سود: آزمون فرضیه مشکل افق"، فصلنامه دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، سال چهارم، شماره 14، صص 33-42.
17) Alfiyatul ,Q .(2018), “The Influences of Internal and External Factors in Auditor Choice: a Literature Study”, Asia-Pacific Journal of Accounting & Econonics https: // doi .org /10.1080/ 160 81 625.2019.1546562.
18) Artanaa, J.A , Wirakusuma, M.G , Muliarthac K , Gayatri. (2019), “The Effect of Audit and Service Qualities on Client Loyalty through Client Satisfaction as Mediating Variable (Empirical Study of Public Accounting Firm in Bali)”, International Journal of Sciences: Basic and Applied Research (IJSBAR), Vol. 48, No. 4 .
19) Beaver, W.H. and S.G. Ryan. (2000), “Biases and Lags in Book Value and their Effects on the Ability of the Book-to-Market Ratio to Predict Book Return on Equity”, Journal of Accounting Research 38 (1), PP.127-148.
20) Beattie, V. and Fearnley, S. (1998), “Auditor Changes and Tendering: UK Interview Evidence [Electronic version]”, Accounting, Auditing and Accountability Journal, Vol. 11(1), PP. 72-98.
21) Beattie, V. and Fearnley, S. (1998), “Audit Market Competition: Auditor Changes and the Impact of Tendering [Electronic Version]”, The British Accounting Review, Vol. 30(3), PP. 261-289.
22) Beaver, William H., (1989), “Financial Accounting: An Accounting Revolution”, PrenticeHall, Englewood Cliffs, NJ.
23) Bello, A. (2009), “Financial Information Quality and Inflation Accounting Disclosure in Nigerian Cement Industry”, Ph.D. Dissertation submitted to the Postgraduate School of Ahmadu Bello University, Zaria – Nigeria, PP. 1-12.
24) Calderon, T.G. and Ofobike, E. (2007), “Determinants of Client-Initiated and Auditor-Initiated Auditor Changes [Electronic Version]”, Managerial Auditing Journal, Vol. 23, No.1, PP. 4-25.
25) Dhaliwal, D S. Lamoreaux , P T. Lennox ,C S. Mauler, L M.(2014), “Management Influence on Auditor Selection and Subsequent Impairments of Auditor Independence during the Post‐SOX Period”, Vol. 32, Issue 2, PP. 575-607.
26) Dichev ,Ilia D and Vicki Wei Tang .(2008), “Matching and the Changing Properties of Accounting Earnings over the Last 40 Years”, The Accounting Review, Vol. 83, No. 6, PP. 1425-1460.
27) Dimitropoulos, P. E., & Asteriou, D. (2010), “The Effect of board Composition on the Informativeness and Quality of Annual Earnings: Empirical Evidence from Greece”, Research in International Business and Finance, 24(2), PP. 190-205.
28) Farag, M. S., and R. Z. Elias. (2011), “The Impact of Accounting Students’ Professional Skepticism on their Ethical Perception of Earnings Management”, Research on Professional Responsibility and Ethics in Accounting 16, PP. 185–200.’
29) Forzeh Fossung, M . Saurelle, M W. Fortune ,L. (2019), “External Audit and Quality of Accounting and Financial Information in Cameroonian Companies”, European Journal of Accounting, Auditing and Finance Research, Vol. 7, No. 3, PP.55-72.
30) Glasser, W. (1998), “Choice Theory: A New Psychology of Personal Freedom”, New York, NY: Harper.
31) Givoly, D., & Hayn, C. (2000), “The Changing Time-Series Properties of Earnings, Cash Flows and Accruals: Has Financial Reporting Become more Conservative?”,Journal of Accounting and Economics. Vol. 29, Issue. 3, PP. 287-320.
32) Gaynor, Lisa Milici, Andrea Seaton Kelton and Molly Mercer, (2016), “Understanding the Relation between Financial Reporting Quality and Audit Quality”, AUDITING: A Journal of practice & Theory:, Vol. 35, No. 4, PP. 1-22.
33) Kothari, S.P. and Zimmerman, J. (1995), ”Price and Return Models”, Journal of Accounting and Economics, 20, PP. 155-192. http://dx.doi.org/10.1016/0165-4101(95)00399-4.
34) Kenedy. D. T. , Joseph Ugras. Y. , Leauby. A. B, Tavana. M. (1995), “An Investigation of the Relative Importance Attached to the Qualitative Characteristics in the SFAC 2 Hierarchy”, Accounting Enquiries. Vol. 4.
35) Kormendi ,R. and R.LIP.(1987), “Earnings Innovation, Earnings Oersistence and Stock Returns”, Journal of Business. 60, PP. 323-345.
36) Lennox, C. , (2000), "Do Companies Successfully Engage in Opinion-Shopping? The UK Experience", Journal of Accounting and Economics, Vol. 29, Issue. 3, PP. 321-337.
37) Lennox, C. and C. Park. (2007), “Audit Firm Appointments, Audit Firm Alumni, and Audit Committee Independence”, Contemporary Accounting Research 24 (1), PP. 235-258.
38) Magri, J. and Baldacchino, P.J. (2004), ”Factors Contributing to Auditor-Change Decisions in Malta [Electronic Version]”, Managerial Auditing Journal, Vol.19(7), PP. 956-968.
39) Mie Reheul,A, Van Caneghem,T and Verbruggen,S. (2012), “Auditor Performance, Client Satisfaction and Client Loyalty: Evidence from Belgian Non-Profitsija”, International Journal of Auditing. Vol. 17, Issue. 1, PP. 19-37.
40) O'Connor, S. M. (2002), “The Inevitability of Enron and the Impossibility of "Auditor Independence" under the Current Audit System”, Working Paper, University of Pittsburgh School of Law, PP. 1-73.
41) O’Brien, J.A. and Maracas, G.M. (2010), “Introduction to Information Systems, 15th Edition”, NY: McGrew-Hill Irwin.
42) Park, S. H. (1990), “Competition, Independence and Audit Quality: The Korean Experience”, International Journal of Accounting 25, PP. 71-86.
43) Schwartz, K. B. and Menon, K, (1985), “Auditor Switches by Failing Firms”, The Accounting Review, 60 (4), PP. 248-261.
44) Susanto,A,(2015), “What Factors Influence the Quality of Accounting Information”, Int. J.Appl .Bus .Econ .Res., 13, PP. 3995-4014.
45) Tu, G, (2012), “Controller Changes and Auditor Changes”, China Journal of Accounting Research, 5, PP. 45–58.
46) Trueman, B. & Titman, S., (1998), “An Explanation for Accounting Income Smoothing”, Journal of Accounting Research, 26 (1), PP. 127-139.
47) Thornton, D. B, (2002), “Financial Reporting Quality: Implications of Accounting Research”, Submit to the Senate Standing Committee on Banking, Trade and Commerce.
یادداشتها
_||_