شناسایی ابعاد الگوی مدیریت مالی عمومی نوین Identifying the Dimensions of the Financial Management Model
الموضوعات :
مهدی آقامحمد
1
,
غلامرضا کردستانی
2
,
حسین کاظمی
3
1 - گروه حسابداری، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - گروه حسابداری، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه بینالمللی امام خمینی، قزوین، ایران
3 - گروه حسابداری، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
تاريخ الإرسال : 07 الأربعاء , ربيع الأول, 1443
تاريخ التأكيد : 16 الإثنين , جمادى الأولى, 1443
تاريخ الإصدار : 18 الأربعاء , جمادى الأولى, 1443
الکلمات المفتاحية:
واژههای کلیدی: مدیریت مالی عمومی نوین,
مالیه عمومی,
مدیریت عمومی نوین,
ملخص المقالة :
مدیریت مالی عمومی نوین شامل مجموعه اصلاحاتی در سیستمها، رویهها و قوانین حسابداری، گزارشگری مالی، بودجهریزی، حسابرسی و کنترل داخلی بهمنظور استفاده مؤثر و کارا از منابع مالی، ارتقای شفافیت و پاسخگویی در بخش عمومی است. هدف از این پژوهش، شناسایی و بررسی ابعاد الگوی مدیریت مالی عمومی نوین بوده است. در این مطالعه از روش کیفی و رویکرد زمینه بنیان استفاده شده است. اطلاعات موردنیاز در سال 1398 از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته با 37 نفر از خبرگان گردآوری و تحلیل شده است. بر اساس تحلیل مصاحبههای انجام شده، باتوجه به افزایش انتظارت شهروندان و الزامات قانونی و بینالمللی و محدودیت شدید منابع مالی در کشور لازم است اصلاحاتی در زیر نظامهای مدیریت مالی عمومی شامل نظام بودجهریزی، نظام قیمتگذاری خدمات، نظام مالیاتی، نظام گردش مالی و نظام مدیریت عملکرد صورت گیرد. همچنین تفکیک سیاستگذاری از اجرا، بهبود سیستمهای حسابرسی و کنترل داخلی و مدیریت مصرف منابع برای حرکت به سمت مدیریت مالی نوین در بخش عمومی ضروری است. البته در این زمینه باید به تأثیر عواملی همچون فرهنگ، هنجارها و ارزشها، رهبری و مدیریت، دخالت سیاستمداران و نیز وجود ظرفیت و قابلیتهایی نظیر تجهیزات و فناوری، سیستمهای اطلاعات یکپارچه و اصلاحاتی در ساختار سازمانی، تمرکززدایی و انعطافپذیری و استقرار نظام انگیزشی و اصلاح قوانین و مقررات ورویهها صورت گیرد. اصلاح نظام مدیریت مالی عمومی سبب افزایش شفافیت و پاسخگویی، افزایش رفاه اجتماعی، کاهش فساد و فقر، افزایش بهرهوری، شهروند مداری و کاهش بروکراسی و حکمرانی خوب میشود.عنوان مقاله [English]Identifying the Dimensions of the Financial Management Modelنویسندگان [English]Mahdi Agha MohammadGholamreza KordestabiHossein Kazemiچکیده [English]Publicfinancial management includes a set of in accounting systems, procedures and rules, financial reporting, budgeting, auditing and internal control in order to use financial resources efficiently and effectively, promote transparency and accountability in the public sector. The purpose of this studyto identify and examine the dimensions of the modern public financial management model.In this study, the qualitative method and contextapproach have been used. The required information collected and analyzed in 1398 throughsemi-structured interviews with 37 experts. The analysis of the interviews, due to the increase in citizens' expectations and legal and international requirements and severe limitations of financial resources in the country, reforms are needed in the general financial management systems, including budgeting, service pricing system, tax system, system urnover and performance management system. It is alsonecessary to separate policy from implementation, improve audit and internal control systems, and manage resource consumption to move toward modern public financial management. Of course, in this regard, the impact of factors such as culture, norms and values, leadership management, political involvement and the existence of capacity and capabilities such as equipment and technology, integrated information systems and organizational structure reform, decentralization and flexibility and system establishment Motivate and amend laws, regulations and procedures. Reforming the public financial management system leads to increased transparency and accountability, increased social welfare, reduced corruption and poverty, increased productivity, citizenship and reduced bureaucracy and good governance.
المصادر:
ابوالحسنی طرقی، علیرضا و صابر ابوالحسنی، (۱۳۹۵)، "مدیریت مالی نوین از منظر سیستم حسابداری تعهدی در بخش عمومی"، نخستین همایش ملی علوم اسلامی حقوق و مدیریت، قم، دانشگاه جامع علمی کاربردی استانداری قم.
الهایی سحر، مهدی و هدی اسکندر، (1396)، "اثر کیفیت گزارشگری مالی و سررسید بدهی بر انواع عدم کارایی سرمایهگذاری"، پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، سال نهم، شماره 35، صص 120-95.
باباجانی، جعفر و رافیک باغومیان، (1386)، "ضرورت بهکارگیری حسابداری تعهدی در بخش عمومی ایران"، پیک نور،دوره 5 ، شماره 4، صص 1-25.
باباجانی، جعفر، (1390)، "ارزیابی بهکارگیری مبنای تعهدی در شناسایی و وصول درآمد در بخش عمومی"، بررسیهای حسابداری و حسابرسی،دوره4 ، شماره 4، صص1-21.
باباجانی، جعفر، عادل آذر و مرتضی معیّری، (1392)، "عوامل و محرکهای تحول در نظام پاسخگویی مالی و عملیاتی بخش عمومی ایران"، فصلنامه مطالعات تجربی حسابداری مالی،دوره 11 ، شماره 37، صص1-37.
برزگر، قدرت اله، (1390)، "نقش گزارشگری پایدار در مسئولیت پاسخگوئی بخش عمومی"،اولین همایش ملی رویکردهای نوین در حسابداری دولتی.
دانش فرد، کرم اله، (1395)، "الگوی حسابداری مدیریت بخش عمومی با رویکرد بهرهوری مالی؛ بررسی نقش عقلانیت، اثربخشی هزینه و کارایی مالی"،حسابداری مدیریت، دوره 9 ، شماره 29، صص129-148.
رهنمای رودپشتی، فریدون، (1392)، "مکاتب و تئوریهای مالی و حسابداری"، تهران: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
رحمتی، وجیهه و زهرا پور زمانی، (1400)، "عارضهیابی حسابداری تعهدی در بخش عمومی ایران از نظر محتوا، زمینه و ساختار"، پژوهشهای حسابداری مالی و حسابداری، سال سیزدهم، شماره 50، صص 117-83.
زارعی، محمدحسین و جواد فاضلی نژاد، (1395)، "الزامات حقوقی تحقق حسابرسی عملکرد در دیوان محاسبات کشور"،دانش حسابرسی،دوره 16 ، شماره 63، صص269-288.
شباهنگ، رضا، (1390)، "تئوری حسابداری"، جلد اول و دوم، تهران: سازمان حسابرسی.
صراف، فاطمه، احمد مالامیری فیروز، علی اصغر شعبان پور و رضا اعطایی زاده، (۱۳۹۳)، "مسئولیت پاسخگویی عمومی و گزارشگری مالی"،کنفرانس بینالمللی اقتصاد، حسابداری، مدیریت و علوم اجتماعی، کشور لهستان.
طاهری عابد، رضا، مهدی علینژاد ساروکلائی و خسرو فغانی ماکرانی، (1399)، "تأثیر خودشیفتگی مدیران عامل بر شفافیت گزارشگری مالی"، پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، سال دوازدهم، شماره 48، صص 93-71.
قادری، بهمن، پیمان رسولی و سهراب و عبدی، (۱۳۹۵)، "پاسخگویی و شفافیت مدیریت مالی بخش عمومی"، پنجمین کنفرانس ملی مدیریت، اقتصاد و حسابداری، تبریز، دانشگاه فنی و حرفهای استان آذربایجان شرقی، سازمان مدیریت صنعتی تبریز.
کردستانی، غلامرضا و امیرهادی معنوی مقدم، (1396)، "بررسی مدیریت مالی نوین بخش عمومی: گذشته، حال و آینده،" مطالعات حسابداری و حسابرسی،دوره 23 ، شماره 3، صص17-30.
محمدی، معبود، (1387)، "برخی چالشهای حسابرسی عملیاتی در بخش دولتی ایران"،دانش حسابرسی، دوره 25، شماره 1، صص47-53.
کرمی، غلامرضا، امیر فیروز نیا و حمید کلهر نیا، (1399)، "اهمیت کیفیت محیط اطلاعات داخلی در اجتناب مالیاتی"،پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، دوره 12 شماره 45 صص 80-47.
محمدیان، محمد و زینب مهتری، (1391)، "نقش دوطرفه حسابداری و پاسخگویی در برابر افکارعمومی"،مطالعات حسابداری و حسابرسی، انجمن حسابداری ایران، دوره 3، شماره 2، صص1-18.
مشکینی، نفیسه و غلامرضا کردستانی، (1398)، "پیامدهای بهکارگیری رویکرد مدیریت مالی عمومی نوین"، مدیریت دولتی، دوره 11 ، شماره 2، صص231-250.
نیکو مرام، هاشم و بهمن بنی مهد،ب (1392)، "تئوری حسابداری"، جلد اول، تهران: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
ستایش، محمدحسین و فهیمه ابراهیمی، (1400)، "رابطه جانشینی میزان استفاده از اهرم مالی در ساختار سرمایه و اجتناب مالیاتی"، پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، دوره 13 شماره 49 ،صص 72-53.
Azuma, N. (2003), “The Role of the Supreme Audit Institutions in NPM: International Trend”, Government Auditing Review, Board of Audit of Japan.
Bargues, V. (1992), “Public Versus Private Budgeting. A Comparative Study”; The Government Accountants Journal, PP.47-52.
Broadbent J, Laughlin R. (2013), “Accounting Control and Controlling Accounting: Interdisciplinary and Critical Perspectives”, Emerald, Bingley.
Champoux, M.(2006), “Accrual Accounting in New Zealand and Australia: Issues and Solutions”, Paper Presented at Federal Budget Policy Seminar, Briefing Paper No.27.
Becker, S. & Tobias J. (2013), “The Translation of Accrual Accounting and Budgeting and- the Reconfiguration of Public Sector Accountants Identities”, Critical Perspectives on Accounting, 05.
Ferlie E, Ashburner L, Fitzgerald L, Pettigrew A. (1996), “The New Public Management in Action”, Oxford University Press, Oxford.
Hughes, O. (2003), “Public Management and Administration: An Introduction”, 3rd, New York: Palgrave MacMillan.
Kristin, R. K, (2014), “Performance Audit and the Importance of the Public Debate”, Evaluation, 20 (3), PP. 368–385.
Matthew, A. & McNaught, T. & Samji, S. (2018), “Opening Adaptation windows On to Public Financial Management Reform Gaps in Mozambique”, CID Faculty Working Paper. 341.
Mayne, J. (2006), “Audit and Evaluation in Public Management: Challenges, Refrms, and Differentroles”, The Canadian Journal of Program Evaluation Vol. 21, No. 1, PP. 12-34.
Pallot, J. (2001), “A Decade in Review: New Zealand’s Experience with Resources Accounting and Budgeting”, Financial Accountability and Management, 17, 4,383400.
Parker, L. D. & Jacobs, K. & Schmitz, J. (2019), “New Public Management and the Rrise of Public Sector Performance Audit: Evidence from the Australian Case”, Accounting, Auditing & Accountability Journal, 32(1), PP. 280-306.
Pollitt C, Bouckaert G. (2000), “The Nature of Public Management Reform: A Comparative Analysis”, Oxford University Press, New York.
Sánchez, I. & Cuadrado-Ballesteros, B. (2016), “New Public Financial Management”, 1-18. 10.1007/978-3-319-31816-5_2323-1.
یادداشتها
_||_