ارائه الگویی برای حسابداری شنیداری و ارزیابی ابعاد آن
الموضوعات :
علی نوری
1
(
گروه حسابداری ، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران
)
مهدی صفری گرایلی
2
(
گروه حسابداری، واحد بندرگز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرگز، ایران
)
ابراهیم گیوکی
3
(
گروه مدیریت، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران
)
علی لعل بار
4
(
گروه حسابداری، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران
)
الکلمات المفتاحية: سیستمهای اطلاعات مالی, فرآیند رتبهبندی تفسیری, واژههای کلیدی: حسابداری شنیداری,
ملخص المقالة :
چکیده دانش حسابداری با گذشت زمان همسو با تغییرات اجتماعی از شکل صرفاً اثبات گرایانه به سمت تعامل گرایی حرکت نموده است و ظهور دیدگاههایی همچون روایتگری در حسابداری و یا زبان گزارشگری نتیجه وجود چنین تغییرات در این حرفه میباشد. حسابداری شنیداری به عنوان یکی از نوظهورترین ابعاد این دانش به دنبال ایجاد چشم اندازهایی از حسابداری آینده میباشد تا براساس آن بتواند ظرفیتهای پاسخگویی به انتظارات و نیازهای اطلاعاتی را بهبود بخشد. لذا هدف این مقاله ارائه الگو الزامات توسعه حسابداری شنیداری و ارزیابی ابعاد آن در شرکتهای بازار سرمایه براساس فرآیند رتبهبندی تفسیری میباشد. در این مقاله که به لحاظ روش شناسی ترکیبی بود ابتدا از طریق غربالگری محتوایی نسبت به تعیین الزامات توسعه حسابداری شنیداری در حد فاصل پژوهشهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۲ اقدام نمود. با تعیین ۱۰ پژوهش اولیه، ارزیابی انتقادی با کمک ۱۴ نفر از خبرگان حسابداری انجام شد و در نهایت ۷ بعد از الزامات توسعه حسابداری شنیداری تعیین گردید. در ادامه نسبت به تعیین پایایی این ابعاد از طریق تحلیل دلفی اقدام شد. در بخش کمی پژوهش نیز با کمک ۲۰ نفر از مدیران مالی و روسای حسابداری شرکتهای بورس اوراق بهادار تهران نسبت به انجام فرآیند رتبهبندی تفسیری اقدام شد. نتایج پژوهش نشان داد، میزان تاثیرگذاری مولفهی توسعه سیستمهای اطلاعات مالی به عنوان مبنای حسابداری شنیداری نسبت به بقیه مولفههای الزامات حسابداری شنیداری بالاتر میباشد، که به معنای آن است که حسابداری شنیداری جهت شناخت انتظارات برآمده از بسترهای اجتماعی میبایست سیستمهای فناوری اطلاعات مالی را تقویت نماید تا بتواند به انتظارات اطلاعاتی ذینفعان پاسخ متناسب و قابل اتکاء ارائه دهد
فهرست منابع
_||_