تأثیر کیفیت گزارشگری مالی اینترنتی و ویژگیهای شرکت بر محتوای اطلاعاتی ارزش بازار حقوق صاحبان سهام
الموضوعات :امیرعلی بندریان 1 , محمدرمضان احمدی 2 , شاهرخ بزرگمهریان 3 , فرامرز مقصودی 4
1 - حسابرس ارشد مالیاتی، اداره کل امور مالیاتی استان خوزستان، اهواز،
2 - استادیار گروه حسابداری، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.
3 - دانشجوی دکتری تخصصی حسابداری، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
4 - دانشجوی دکتری تخصصی حسابداری، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
الکلمات المفتاحية: Firm Size, کیفیت گزارشگری مالی اینترنتی, ارزش بازار حقوق صاحبان سهام, اندازه شرکت. : Corporate Internet Quality Reporting, Value Relevance Market Value,
ملخص المقالة :
استفاده از اینترنت به عنوان یکی از کانالهای پخش اطلاعات شرکتها، پدیدهای است که در سالهای اخیر در حال رشد و پیشرفت بوده است. اطلاعات حسابداری نیز در بازارهای سرمایه دارای ارزش بالایی بوده و بازار سرمایه به این اطلاعات تکمیلکننده و همچنین به گزارشهای حسابداری منتشر شده نیاز دارد. گزارشگری اینترنتی نیز یکی از منابع مهم اطلاعاتی میباشد که به طور بالقوه؛ دیگر گزارشهای حسابداری منتشر شده در بازار سرمایه را تکمیل میکند و باعث افزایش محتوای اطلاعاتی ارزش روز سهام میشود. با توجه اهمیت محتوای اطلاعاتی ارزش بازار حقوق صاحبان سهام و از آنجایی که تعداد شرکتهای استفاده کننده از گزارشگری مالی اینترنتی در ایران در حال افزایش و متقاضی و نیاز سهامداران مختلف به جستجوی اطلاعات از طریق اینترنت در حال افزایش است، این پژوهش به بررسی تأثیر کیفیت گزارشگری اینترنتی و ویژگیهای شرکت بر محتوای اطلاعاتی ارزش بازار حقوق صاحبان سهام در بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از اطلاعات 175 شرکت پرداخته است. آزمون فرضیهها از طریق رگرسیون چندگانه و به روش حداقل مربعات تعمیمیافته (EGLS) با چیدمان دادهای تلفیقی صورت پذیرفت. نتایج پژوهش نشان داد که مطابق مدل اولسن (1995) سود هر سهم و ارزش دفتری آن دارای محتوای اطلاعاتی بوده و کیفیت گزارشگری مالی اینترنتی نیز باعث افزایش محتوای اطلاعاتی ارزش بازار حقوق صاحبان میشود. همچنین در شرکتهایی که کیفیت گزارشگری مالی اینترنتی بیشتر است؛ اندازه شرکت و سودآوری باعث افزایش محتوای اطلاعاتی مزبور شده ولی اهرم مالی از محتوای اطلاعاتی آن میکاهد. Corporate Internet Quality Reporting is an important source of information, which potentially other accounting reports published On the capital markets to complement and enhance the information content of stock market value. Considering the importance of the information content market value of equity And since the number of companies using online financial reporting is increasing in Iran And the applicant and the various stakeholders need to search for information via the Internet is increasing, This research The Impact Of The Corporate Internet Quality Reporting And Characters Firm On Value Relevance Market Value Of Equity In Tehran Stock Exchange Using data from 175 companies.Test hypotheses using multiple regression and Generalized Least Squares (GLS) took place; The results showed that meets the Olsen (1995), earnings per share and book value of online information content and quality of financial reporting increases in the market value of equity to be content.Also, companies that have greater financial reporting quality online content by firm size and profitability increase But leverage the information content reduces it. In addition, the Company has no significant relationship between audit quality and information content market value of equity was not found.
1) پورزمانی، زهرا و فاطمه سنایی، (1392)، "تأثیر گزارشگری مالی اینترنتی بر قیمت سهام"، فصلنامه علمی پژوهشی دانش مالی تحلیل اوراق بهادار، سال ششم، شماره 17، صص 18-1.
2) حیدرپور، فرزانه و اعظم صحت، (1396)، "تأثیر کنترل خانوادگی و سرمایهگذاران نهادی بر جبران خدمات مدیرعامل"، پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، دوره 9، شماره 35، صص 135-156.
3) دستگیر، محسن و ولی خدادادی، (1386)، "آزمون ساختار خطی اطلاعات در مدل اولسن"، بررسیهای حسابداری و حسابرسی، دوره 14، شماره 2، صص 43-62.
4) صالحی، مهدی، محمود موسوی شیری و یاسر رضوی، (1393)، "رابطه بین اضافه ارزشیابی سهام و افشای اینترنتی اطلاعات مالی"، فصلنامه پژوهشهای تجربی حسابداری، شماره 14، صص 79-103.
5) عزیزخانی، مسعود، محمد ایمانی و حمیدرضا مردانی، (1394)، "تأثیر زبان گزارشگری مالی گسترشپذیر (XBRL) بر حسابرسی: فرصت یا چالش"، پژوهشهای تجربی حسابداری، دوره 4، شماره 3 ، شماره پیاپی 15، صص 23-37.
6) کاردان، بهزاد، محمدحسین ودیعی و مهدی امیدفر، (1398)، "بررسی رابطه غیرخطی بین رقابت بازار محصول و کیفیت گزارشگری مالی"، پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، دوره 11، شماره 41، صص 177-196.
7) کردستانی، غلامرضا، نقی بهرامفر و علی امیری، (1398)، "بررسی تأثیر کیفیت افشا بر عدم تقارن اطلاعاتی"، پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، دوره 11، شماره 41، صص 159-178.
8) ولی پور، هاشم، علی خسروی و جواد مرادی، (1393)، "عوامل مؤثر گزارشگری اینترنتی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، پایاننامه کارشناسی ارشد حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، شیراز.
9) مهدویپور، علی، محمود موسوی شیری و علیرضا کریمی ریابی، (1387)، "عوامل مؤثر بر افشای اطلاعات مالی از طریق اینترنت در وبسایت شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، فصلنامه تحقیقات حسابداری و حسابرسی، سال دوم، شماره 5، صص 161-142.
10) نمازی، محمد و احسان کرمانی، (1387)، "تأثیر ساختار مالکیت بر عملکرد شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، بررسیهای حسابداری و حسابرسی، شماره 53، صص 83-100.
11) ناظمی اردکانی، مهدی، زهره عارف منش و سمیه دهقان دهنوی، (1398)، "تأثیر گزارشگری اینترنتی بر ارزش شرکت"، دوره 8، شماره 4 - شماره پیاپی 32، صص 350-323.
12) Almilia, Luciana Spica, (2016), "The Determinant Factors of Internet Financial Reporting in Indonesia Stock Exchange", Global Conference on Business and Finance. Proceedings, Vol. 4 No. 1, PP. 411–424.
13) Al-Sartawi, A. M, (2017), "The Effect of the Electronic Financial Reporting on the Market Value Added of the Islamic Banks in Gulf Cooperation Council Countries", In 8th Global Islamic Marketing Conference, PP. 4-6.
14) Ahmed H., Yasean A. Tahat B, Bruce M. Burton C, Theresa M. Dunne, (2015), "The Value Relevance of Corporate Internet Reporting: The Case of Egypt", Advances In Accounting, Www.Elsevier.Com/Locate/Adiac, PP. 1-36.
15) Ashbaugh, H., Johnstone, K.M. And Warfield, T.D, (1999), "Corporate Reporting on the Internet”, Accounting Horizons, Vol. 13, No. 3, PP. 241-57
16) Barth, M.E. And Schipper, K, (2008), "Financial Reporting Transparency", Journal of Accounting, Auditing & Finance, 23, PP. 173-190.
17) Francis, J., & Schipper, K, (1999), "Have Financial Statements Lost Their Relevance?", Journal Of Accounting Research, 37, PP. 319–352.
18) Garg and Divya Verma, (2016), "Web-Based Corporate Reporting Practices in India", Journal of Knowledge Management Practice, Vol.11, PP.425-440.
19) Hellström, K, (2006), "The Value Relevance of Financial Accounting Information in A Transition Economy: The Case of the Czech Republic", The European Accounting Review, 15, PP. 325–349.
20) Larran, M. And Giner, B, (2002), "The Use of The Internet for Corporate Reporting by Spanish Companies", The International Journal Of Digital Accounting Research, Vol. 2, No. 3,PP. 53-82
21) Mohd-Saleh, h, (2010), "The Impact of Internet Financial Reporting on Stock Prices Moderated by Corporate Governance: Evidence from Indonesia Capital Market", PP. 126-153.
22) Ohlson, J, (1995), "Earnings, Book Values, and Dividends in Equity Valuation", Contemporary Accounting Research, PP. 661–687.
23) Ragab, A.A. And Omran, M.M, (2006), "Accounting Information, Value Relevance, and Investors’ Behaviour in the Egyptian Equity Market", Review of Accounting and Finance, Vol. 5, No. 3, PP. 279-297.
24) Tariq Ismail, h, (2002),"An Empirical Investigation of Factors Influencing Voluntary Disclosure of Financial Information on the Internet in the Gcc Countries", Facilty of Commerce, Cario University, Egypt, No. 17, PP. 41-52.
25) Wang, L., Alam, P., & Makar, S, (2005), "The Value Relevance of Derivative Disclosures by Commercial Banks: A Comprehensive Study of Information Content Under Sfas, No.119 and 133", Review Of Quantitative Finance And Accounting, 25, PP. 413–427
یادداشتها