رابطه غیر خطی رقابت بازار محصول و کیفیت گزارشگری مالی
الموضوعات :بهزاد کاردان 1 , محمد حسین ودیعی نوقابی 2 , مهدی امید فر 3
1 - استادیار گروه حسابداری، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
2 - دانشیار گروه حسابداری، دانشگاه فردوسی مشهد،مشهد، ایران.
3 - دانشجوی دکتری حسابداری، دانشگاه فردوسی مشهد و مربی گروه حسابداری، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران.
الکلمات المفتاحية: رقابت بازار محصول, کیفیت گزارشگری مالی, تجدیدارائه حسابداری,
ملخص المقالة :
ادبیات تحقیق نشان میدهد که رقابت بازار محصول میتواند تأثیر غیرخطی بر رفتارهای شرکتی مانند تلاش مدیریت و فعالیتهای نوآوری داشته باشد. این مطالعه، سعی دارد با استفاده از اطلاعات صورتهای مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سالهای 1385 الی 1392، ادبیات تحقیق را با بررسی یک رابطه غیرخطی میان رقابت بازار محصول، با استفاده از شاخص هرفیندال - هریشمن؛ و کیفیت گزارشگری مالی، با استفاده از معیار تجدیدارائه سود توسعه دهد. طبق فرضیه تحقیق، نتایج این مطالعه پس از کنترل سایر عوامل مرتبط با تجدیدارائه ها با استفاده از رگرسیون غیرخطی درجه دو (کوادراتیک)، حاکی از یک رابطه غیرخطی یو - شکل (U) میان متغیرهای رقابت بازار محصول و تجدیدارائه سود در میان شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. به عبارت دیگر، کیفیت سود در سطح پایین رقابت افزایش؛ و هنگام تشدید رقابت کاهش مییابد. Review of literature shows that product market competition can have non-linear effect on corporate behaviors as management and innovation activities. This study attempts to use financial statement information of the companies listed in TSE. The review of literature is extended by evaluation of a non-linear relationship between competition of product market by Herfindahl-Hirschman index and earnings quality by earnings restatement measure. According to the hypothesis of study, the results of study after control of other relevant factors of restatements by quadratic non-linear regression shows a U-shape relationship between product market competition and restatements. In other words, earnings quality is increased at low level of competition and is reduced in case of high competition.
1) ابراهیمی کردلر، علی و محمدجواد اعرابی، (1389)، "تمرکز مالکیت و کیفیت سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، مجله پژوهشهای حسابداری مالی،، شماره 2، صص 110-95.
2) تیموری جامی، یاسمن، مهشید شاهچرا و علی حسن زاده، (1393)، "بررسی تأثیر عملکرد شرکت بر رابطه بین رقابت در بازار محصول و رتبه نظام راهبری شرکتی"، فصلنامه تحقیقات توسعهاقتصادی، شماره 13، صص 48-25.
3) خدامی پور، احمد و یونس بزرایی، (1392)، "بررسی رابطه رقابت بازار محصول با ساختار هیات مدیره و کیفیت افشا"، مجله دانش حسابداری، سال 4، شماره 14، صص 66-51.
4) خواجوی، شکراله، غلمعلی محسنی فرد، غلامرضا رضایی و داوود حسینی راد، (1392)، "بررسی اثرهای رقابت در بازار محصول بر مدیریت سود شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. مجله مدیریت دارایی و تأمین مالی"، سال اول، شماره 3، صص 119- 136.
5) سجادی، سید حسین، منصور زراء نژاد و علیرضا جعفری، (1388)،"ویژگیهای غیر مالی مؤثر بر کیفیت گزارشگری مالی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، بررسیهای حسابداری و حسابرسی، دوره 16، شماره 57، صص 68-51.
6) سجادی، حسین و رامین قربانی، (1390)، "رابطهٔ بین ویژگیهای خاص شرکتها و تعدیلات سنواتی آنها"، پژوهشهای تجربی حسابداری مالی، سال 1، شماره 2، صص 75-62.
7) عبدلی، محمدرضا، علی فعال قیومی و ناصر پرتوی، (1392)، "تأثیر ویژگیهای حسابرس بر تجدیدارائه صورتهای مالی"، بررسیهای حسابداری و حسابرسی، دوره 20، شماره 3، صص 100-85.
8) قربانی، سعید، مرضیه موحد مجد و محمد منفرد مهارلوئی، (1392)، "رقابت در بازار محصول، ترکیب هیئت مدیره و کیفیت افشای اطلاعات: شواهدی از بورس اوراق بهادار تهران"، مجله تحقیقات حسابداری و حسابرسی، سال 4، شماره 19، صص 92-105.
9) مفاخری، مهدی، (1389)، "رابطه تغییر حسابرس و تعدیلات سنواتی"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.
10) مؤمنی، منصور و علی فعال قیومی، (1388)،"مقایسه انواع تحلیلهای رگرسیونی برای دادههای حسابداری"، بررسیهای حسابداری و حسابرسی، دوره 17، شماره 3، صص 70-55.
11) نونهال نهر، علی اکبر، سعید جبارزاده کنگرلویی و یعقوب پورکریم، (1389)، "رابطه بین کیفیت حسابرس و قابلیت اتکای اقلام تعهدی"، بررسیهای حسابداری و حسابرسی، دوره 17، شماره 61، صص 70-55.
12) نیکبخت، محمدرضا و افسانه رفیعی، (1391)، "تدوین الگوی عوامل مؤثر بر تجدیدارائه صورتهای مالی در ایران"، مجله دانش حسابداری، سال 3، شماره 9، صص 194-167.
13) Aghion, P., N. Bloom, R. Blundell, R. Griffith, and P. Howitt, (2005), "Competition and Innovation: An Inverted-U Relationship", Quarterly Journal of Economics120 (2), PP. 701-28.
14) Agrawal, A. and S. Chandha, (2005), "Corporate Governance and Accounting Scandals", SSRN Working Papers Series.
15) Ashbaugh-Skaife, H.; D. Collins, and R. LaFond, (2006), "The Effects of Corporate Governance on Firms’ Credit Ratings", Journal of Accounting and Economics42 (1-2), PP. 203-43.
16) Balakrishnan, K. and D. Cohen, (2012), "Product Market Competition and Financial Accounting Misreporting", University of Pennsylvania and University of Texas at Dallas, working paper.
17) Burns, N., S. Kedia, (2006), "The Impact of Performance-Based Compensation on Misreporting", Journal of Financial Economics 79, PP. 35–67.
18) Chen, G. M. Firth, D. N. Gao; and O. M. Rui, (2006), "Ownership Structure, Corporate Governance, and Fraud: Evidence from China", Journal of Corporate Finance12, PP. 424–448.
19) Cheng, P., P. Man, and C. Yi, (2013), "The Impact of Product Market Competition on Earnings Quality", Accounting and Finance53, PP. 137–162.
20) Darrough, M., N. Stoughton, (1990), "Financial Disclosure Policy in an Entry Game", Journal of Accounting and Economics 12, PP. 219-243.
21) Dechow, P., W. Ge; and C. Schrand, (2010), "Understanding Earnings Quality: A Review of the Proxies, Their Determinants and Their Consequences", Journal of Accounting and Economics, 50(2), PP. 344-401.
22) Dichev, I, J. Graham, C. Harvey, and S. Rajgopal, (2013), "Earnings Quality: Evidence from the Field", Journal of Accounting and Economics 56(2-3), PP. 1-33.
23) Farber, D, (2005), "Restoring Trust after Fraud: Does Corporate Governance Matter?", The Accounting Review 80, PP. 539-561.
24) Francis, J., R. LaFond, P. Olsson; and K. Schipper, (2004), "Cost of Eequity and Earnings Attributes", The Accounting Review 79, PP. 967–1010.
25) Gal-Or, E, (1985), "Information Sharing in Oligopoly", Econometrica 53, PP. 329-43.
26) Gertner, R., R. Gibbons; and D. S Scharfstein, (1988), "Simultaneous Signaling to the Capital and Product Markets", Rand Journal of Economics 19, PP. 173–190.
27) Guo, Y; B Jung; and S. Y Yang, (2015), "Product Market Competition and Earnings Quality: A Non−Linear Relationship", California State University, working paper.
28) Giroud, X; H. M Muller, (2011), "Corporate Governance, Product Market Competition, and Equity Prices". The Journal of Finance, VOL. LXVI, No. 2, PP. 562-600.
29) Guadalupe, M., F Pérez-González, (2010), "The Impact of Product Market Competition on Private Benefits of Control", Columbia University, Working Paper.
30) Hart, O, (1983), "The Market Mechanism as an Incentive Scheme", Bell Journal of Economics 14, PP. 366-382.
31) Hermalin, B, (1992), "The Effects of Competition on Executive Behavior", The RAND Journal of Economics 23 (3), PP. 350-365.
32) Hong, H., M. Kacperczyk, (2010), "Competition and Bias", Quarterly Journal of Economics, PP. 1683-1725.
33) Johnson, A.S.; C. M; Theodore, and S. Sorin, (2009), "A Reexamination of Corporate Governance and Equity Prices”, Review of Financial Studies, 22, PP. 4753-4786.
34) Kao, J.L; D. Wu, and Z. Yang, (2009), "Regulations, Earnings Management, and Post-IPO Performance: The Chinese Evidence", Journal of Banking and Finance, Vol. 33, No. 1, PP. 63-76.
35) Karuna,C., K. R Subramanyam; and F Tian, (2012), "Industry Product Market Competition andearnings Management", University of Houston, working paper.
36) Kole, S., K Lehn, (1997), "Deregulation, the Evolution of Corporate Governance structure, and Survival", American Economic Review 87 (2), PP. 421-25.
37) Li, X, (2010), "The Impact of Product Market Competition on Quantity and Quality of Voluntary Disclosures", Review of Accounting Studies, Vol. 15, PP. 663-711.
38) Li, J., L. Nan, and R. Zhao, (2013), "The Corporate Governance Role of Information Quality and Corporate Takeovers", Carnegie Mellon University and Purdue University, working paper.
39) Markarian, G., and J. Santalo, (2014), "Product Market Competition, Information and Earnings Management". Journal of Business Finance and Accounting. Vol. 41, No. 5-6, PP. 1-28.
40) Raith, M., (2003), "Competition Risk and Managerial Incentives". American Economic Review 93, PP.1425-1436.
41) Richardson, S., Y. Tuna; and M. Wu, (2002), "Predicting Earnings Management: The Case of Earnings Restatements", SSRN Working Papers Series.
42) Schmidt, K, (1997), "Managerial Incentives and Product Market Competition", Review of Economic Studies, Vol. 64, PP. 191-203.
43) Teng, M. and C. Li, (2011), "Product Market Competition, Board Structure and Disclosure Quality", Frontiers of Business Research in China, Vol. 5, No. 2, PP. 291-316.
44) Verrecchia, R.E, (1999), "Disclosure and the Cost of Capital: A Discussion", Journal of Accounting and Economics 26, PP. 271-283.
45) Wagenhofer, A, (1990), "Voluntary Disclosure with a Strategic Opponent", Journal of Accounting and Economics 12, PP. 341-363.
46) Zhao, Y., and K. Chen, (2008), "Staggered Boards and Earnings Management", The Accounting Review 83 (5), PP. 1347-1381.
یادداشتها