حاکمیت شرکتی، افشای مسئولیت اجتماعی و ارزش شرکت
الموضوعات :زهره حاجیها 1 , عبدالرضا شاکری 2
1 - دانشیار گروه حسابداری، واحد تهران شرق، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2 - مربی گروه حسابداری، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: حاکمیت شرکتی, تمرکز مالکیت, مسئولیت اجتماعی, واژههای کلیدی: ارزش شرکت, مالکیت بلوکه سهام,
ملخص المقالة :
مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتی و افشاگریهای مرتبط با آن عامل ضروری است که به تداوم فعالیت شرکتها منتهی میشود. هدف این مقاله بررسی ارتباط حاکمیت شرکتی، مسئولیت اجتماعی و ارزش شرکت در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. اطلاعات مورد نیاز برای این پژوهش از صورتهای مالی 75 شرکت گردآوری شده است. برای آزمون فرضیهها از رگرسیون چندمتغیره با دادههای تابلویی استفاده شده است. برای محاسبه معیار مسئولیت اجتماعی از مدل میشرا و همکاران (2011) استفاده شده است. برای حاکمیت شرکتی از معیارهای تمرکز مالکیت و درصد سهام در دست سهامداران عمده (بلوکی) استفاده شده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان میدهد بین معیار تمرکز مالکیت و مسئولیت اجتماعی ارتباط معنیداری وجود دارد ولی بین معیار درصد سهام در دست سهامداران عمده و مسئولیت اجتماعی ارتباط معنیداری مشاهده نشد. همچنین بین مسئولیت اجتماعی و ارزش شرکت نیز ارتباطی معنیدار مشاهده نشد.
فهرست منابع
1) احمدپور، احمد و مریم فرمانبردار، (1392)، "بررسی رابطه بین مسئولیت اجتماعی شرکت و خطای پیشبینی سود هر سهم"، فصلنامه بورس اوراق بهادار، سال ششم، شماره 24، صص 78-63.
2) احمدپور، احمد، محمد کاشانیپور و محمدرضا شجاعی، (1389)، "بررسی تأثیر حاکمیت شرکتی و کیفیت حسابرسی بر هزینه تأمین مالی از طریق بدهی (استقراض)"، فصلنامه بررسیهای حسابداری و حسابرسی، دوره 17، شماره 62، صص 32-17.
3) بهارمقدم، مهدی، زینالدین صادقی و ساره بیات، (1392)، "بررسی رابطه مکانیزمهای حاکمیت شرکتی بر افشای مسئولیت اجتماعی شرکتها"، فصلنامه حسابداری مالی، سال پنجم، شماره 20، صص 107-90.
4) جبارزاده کنگرلویی، سعید، سمیه فاتحی و مرتضی متوسل، (1395)، "ایدئولوژیهای اخلاقی، مسئولیتپذیری اجتماعی و عدم تقارن اطلاعاتی در شرکتها"، پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، دوره 8، شماره 31، صص 40 – 22.
5) جلیلی، صابر و فرزاد قصیری، (1393)، "بررسی ارتباط بین کیفیت سود و مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، فصلنامه دانش حسابرسی، سال چهاردهم، شماره 57، صص 170-147.
6) حساسیگانه، یحیی و قدرتاله برزگر، (1393)، "مبانی نظری مسئولیت اجتماعی شرکتها و پارادایم تحقیقاتی آن در حرفه حسابداری"، حسابداری مدیریت، سال هفتم، شماره 22، صص 133 – 109.
7) حجامی، محدثه، (1391)، "بررسی رابطه بین افشای مسئولیتپذیری اجتماعی و مالکیت نهادی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات گیلان.
8) حیدرپور، فرزانه و محمد قرنی، (1394)، "تأثیر حسابداری زیستمحیطی بر شاخصهای مالی و عملیاتی شرکتهای تولیدی"، پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، دوره 7، شماره 26، صص 50 -39.
9) دارابی، رؤیا، سیدحسام وقفی و مریم سلمانیان، (1395)، "بررسی ارتباط گزارشگری مسئولیت اجتماعی با ارزش و ریسک شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، دو فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری، سال اول، شماره دوم، صص 213 – 193.
10) سپاسی، سحر و مرتضی حسن زاده، (1395)، "تأثیر بعد اقتصادی مسئولیت اجتماعی شرکت روی پایداری سود"، دو فصلنامه حسابداری ارزشی و رفتاری، سال اول، شماره اول، صص 138 – 123.
11) عربصالحی، مهدی، غزل صادقی و محمود معینالدین، (1392)، "رابطه مسئولیت اجتماعی با عملکرد مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، فصلنامه پژوهشهای تجربی حسابداری، سال سوم، شماره 9، صص 20-1.
12) فروغی، داریوش و احمد آدینه جونقانی، (1391)، "رابطه بین میزان افشای اطلاعات و ارزش شرکت"، پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، دوره 4، شماره 15، صص 142 – 117.
13) Becchetti, Leonardo. Ciciretti, Rocco. and Giovanelli, Alessandro, )2013(, “Corporate Social Responsibility and Earning Forecasting Unbiasedness”, Banking & Finance, (9), PP. 3654-3668.
14) Becker, Henrik Cronqvist, and Rüdiger Fahlenbrach, (2010), “Estimating the Effects of Large Shareholders”, Using a Geographic Instrument, PP. 1-64.
15) Creyer, Elizabeth H.; Ross, William T, (1997), “The Influence of Firm Behavior on Purchase Intention: Do Consumers Really Care about Business Ethics?”, Journal of Consumer Marketing, 14 (6), PP. 421-432.
16) Jacoby, G and Steven X. Zheng, (2010), “Ownership Dispersion and Market Liquidity”, Article in Press, International Review of Financial Analysis.
17) Kanagaretnam, Kiridaran and Lobo, Gerald J. and Whalen, Dennis J, (2007), "Does Good Corporate Governance Reduce Information Asymmety Around Quarterly Earnings Announcements? ", Journal of Accounting and Public Policy, Vol. 26, PP. 497-522.
18) Liu, X., Zhang, Ch, (2017), “Corporate Governance, Social Responsibility Information Disclosure, and Enterprise Value in China”, Journal of Clenear production, 142 (Part 2), PP. 1075-1084.
19) Mishra, Dev R,. Sadok El Ghoul., Omran Guedhami., Chuk C. Y. Kwok., (2011), “Does Corporate Social Responsibility Affect the Cost of Capital?”, Journal of Banking & Finance, Vol. 35, Issue 9, PP. 2388-2406.
20) Mohr, Lois A., Webb, Deborah J, (2005), “The Effect of Corporate Social Responsibility and Price on Consumer Responses”, Journal of Consumer Affairs, 39 (1), PP. 121-147.
21) Molina, M., (2010), “The Corporate Role in a Changing Society: A Model of Sense Making and Firm Characterization”, Ph.d thesis, Business School, Universitat Ramon Lull.
22) Nekhili, M., Naghati, H., Chtioui, T., Rebolledo, C., (2017), “Corporate Social Responsibility Disclosure and Market Value: Family Versus Nonfamily Firms”, Journal of Business Research, 77, PP. 41-52.
23) Nollet, J and Mitrokostas, E, (2015), “Corporate Social Responsibility and Financial Performance: A Non-Linear and Disaggregated Approach”, Economic Modelling, Vol. 52, Part B, PP. 400-407.
24) Salewski M, Zülch H, (2014), “The Association between Corporate Social Responsibility (CSR) and Earnings Quality – Evidence from European Blue Chips, Journal of Accounting and Auditing. 4, PP. 55-96.
25) Sandhu, H S; Kapoor, Shveta, (2010), “Corporate Social Responsibility Initiatives: An Analysis of Voluntary Corporate Disclosure”, South Asian Journal of Management, 17 (2), PP. 47-80.
26) Servaes, H., Tamayo, A, )2013(, “The Impact of Corporate Social Responsibility on Firm Value: The Role of Customer Avareness”, Management Science, 59 (5), PP. 1045-1061.
27) Y Cho, Seong. Lee, Cheol., and J.Pfeiffer Jr, Ray., )2013(, “Social Responsibility and Information Asymmetry”, J. Account. Public Policy, (32), PP. 71-83.
یادداشتها