تأثیر رقابت در بازار محصول بر ریسکپذیری سرمایهگذاران
الموضوعات :سید کاظم ابراهیمی 1 , علی بهرامی نسب 2 , صدیقه پروانه 3
1 - استادیار گروه حسابداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
2 - مربی گروه حسابداری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
3 - کارشناسی ارشد حسابداری دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
الکلمات المفتاحية: ریسکپذیری, رقابت در بازار محصول, واژههای کلیدی: سرمایهگذاری,
ملخص المقالة :
چکیده مقاله حاضر رابطه بین رقابت در بازار محصول با ریسکپذیری سرمایهگذاران را بررسی میکند. نمونه پژوهش حاضر شامل 110 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران است . در این مقاله برای اندازهگیری رقابت در بازار از شاخص هرفیندال _هیرشمن و لرنر تعدیلشده استفادهشده است، همچنین برای سنجش ریسکپذیری سرمایهگذاران از دو معیار مخارج سرمایهای شرکت و بازده سرمایهگذاریها استفادهشده است. یافتهها بیانگر این است که شاخص هرفیندال _هیرشمن اثر منفی و معناداری بر مخارج سرمایهای دارد بنابراین با افزایش رقابت در بازار، مخارج سرمایهای افزایش مییابد و بین شاخص لرنر تعدیلشده با بازده سرمایهگذاریها رابطهای مثبت و معنیدار وجود دارد، یعنی با افزایش شدت رقابت در بازار، بازده سرمایهگذاریها افزایش مییابد. بهطورکلی، یافتهها نشان میدهد مکانیسم بازار عاملی مؤثر بر ریسکپذیری هست. Abstract This research examines the relationship between product market competitions with investor`s risk-taking. The sample consisted of 110 companies listed in Tehran Stock Exchange from 10 different industries. To achieve this goal, the Herfindahl-Hirschman index and Adjusted Lerner used as measures of competitiveness.The capital expenditures and the investment`s return have been used for measuring the risk-taking. Research findings indicates that there is significant negative relationship between Herfindahl-Hirschman with the capital expenditure by increasing product market competition, capital expenditures increasing, but there is significant positive relationship between Adjusted Lerner with investment`s return. by increasing product market competition, investment`s return increasing. Overall, the finding evidence that market mechanisms is an effective factor to risk-taking. Keywords: Product Market Competitions, Investment, Risk-Taking
فهرست منابع
1) افلاطونی، عباس، (1392)، "بررسی تأثیر ریسک ورشکستگی شرکت ونوسان مای سیستماتیک و ویژه بازده سهام بر میزان نگهداشت وجه نقد"، بررسیهای حسابداری و حسابرسی، دوره بیست و دو، شماره یک، صص 21-40.
2) انوری رستمی، علیاصغر، اعتمادی و موحد موجد، (1392)، "بررسی تأثیر ساختارهای رقابتی بازار محصول ترسی است مای تقسیم سود شرکتهای پذیرفتهشده در بهابازار اوراق بهادار تهران"، فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت دارایی ورامین مالی، سال اول، شماره دو، صص 1-18.
3) بنی مهد، بهمن، احمد یعقوب نژاد، و الهام وحیدی کیا، (1394)، "توان رقابتی محصول و هزینه حقوق صاحبان سهام"، مجله پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، سال 7، شماره 27، صص 107- 118.
4) پور حیدری، امید و هوشمند سروستانی، (1391)، "تأثیر رقابتی بودن بازار محصول بر هزینههای نمایندگی"، فصلنامه علمی پژوهشی دانش تحلیل مالی اوراق بهادار، شماره شانزدهم، صص 13-28.
5) خدامی پور، احمد و وبزرایی، (1392)، "بررسی رابطه رقابت در بازار محصول با ساختار هیئتمدیره و کیفیت افشا"، مجله دانش حسابداری، سال چهارم، شماره چهاردهم، صص 51-66.
6) خواجوی، شکر اله، محسنی فرد، رضایی و حسینی راد، (1392)، "بررسی اثرهای رقابت در بازار محصول بر مدیریت سود شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران"، فصلنامه علمی پژوهشی مدیریت دارایی و تأمین مالی، سال اول، شماره سوم، صص 119-134.
7) دیانتی دیلمی، زهرا و مرتضی بیاتی، (1394)، "رابطه رقابت در بازار محصول و حقالزحمه حسابرس مستقل"، مجله پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، سال 7، شماره 27، صص 23-38.
8) رضا قلی زاده، مهدیه، یاوری، صحابی و صالحآبادی، (1392)، "بررسی تأثیر نوسانات داراییهای جایگزین سهام بر شاخص قیمت سهام"، بررسیهای حسابداری و حسابرسی، دوره بیست، شماره دو، صص 76-53.
9) ستایش، محمدحسین و کارگر فرد جهرمی، (1390)، "بررسی تأثیر رقابت در بازار محصول بر ساختار سرمایه"، فصلنامه پژوهشهای تجربی حسابداری مالی (علمی _تخصصی)، سال اول، شماره اول، صص 10-29.
10) نمازی، محمد، رضایی، ممتازیان، (1393)، "رقابت در بازار محصول و کیفیت اطلاعات حسابداری"، مجله پیشرفتهای حسابداری دانشگاه شیراز، دوره شش، شماره دو، صص 131-166.
11) نمازی، محمد و ابراهیمی، (1391)، "بررسی ارتباط بین ساختار رقابتی بازار محصول و بازده سهام"، پژوهشهای تجربی حسابداری مالی، سال دوم، شماره یک، صص 27.
12) Beiner, S., Schmid, M. & Wanzenried, G, (2011), "Product Market Competition, Managerial Incentives and Firm Valuation”, European Financial Management, Vol. 17, PP. 331–366.
13) Borsch, A, (2005), “How International Competition Reinforces Corporate Governance and Product Market “, Strategies: The Case of Bosch, German Politics, Vol. 14, PP. 33-50.
14) Baggs, J., and J. Bettignies, (2007), “Product Market Competition and Agency Costs”, Journal of in Dustrial Economics 55(2), PP. 289-323.
15) Chen, F.; Hope, O. K.; Li, Q. and Wang, X, (2011), “Financial Reporting Quality and Investment Efficiency of Private Firms in Emerging Markets”, The Accounting Review, 86 (4), PP. 1255-1288.
16) Cheng, P., P. Man, and C. Yi, (2013), ‘The Impact of Product Market Competition on Earnings Quality”, Accounting and Finance, Vol. 53, PP. 137-162.
17) Chhaochharia, V., G. Grullon, Y. Grinstein, and R. Michaely, (2012), ” Product Market Competition and Agency Conflicts: Evidence From the Sarbanes Oxley law”, Working Paper, University of Miami, Rice University, and Cornell University.
18) Dhaliwal, D. and Huang, SH. And Khurana, I.K. and Pereira. R, (2008), “Product Market Competition and Accounting Conservatism”, Electronic copy Accounting Conservatism.
19) Feriozzi, F., (2011), ”Paying for Observable Luck”, RAND Journal of Economics 42(2), PP. 387-415.
20) GAO, R. & Grinstein, Y, (2014), “Firms’ “Cash Holdings, Precautionary Motives, and Systematic Uncertainty”, From http://papers. srn.com/sol3/papers.cfm stract_id=2478349.
21) Hart, O, (1983), “The Market Mechanism as an Incentive Scheme”, Bell Journal of Economics, Vol. 14, PP. 366-382.
22) Indrarini, L., and Y Yang, (2015), "Product Market Competition and Corporate Investment Decisions", Journal of the Review of Accounting and Finance, Vol. 14, No. 2.
23) John, K., L. Litov, and B. Yeung, (2008), “Corporate Governance and Risk-Taking”, Journal of Finance, 63(4), PP. 1679-1728
24) Markowitz, H, M, (1952), “Portfolio Selection”, Journal of Finance, 7 (1), PP. 77-91.
25) Nickell, S, (1996), “Competition and Corporate Performance”, Journal of Political Economy. Vol. 104, PP. 724–746.
26) Rathinasamy, R. Krishnaswamy, C. & Mantripragada K, (2000), “Capital Structure and Product Market "Interaction: an International Perspective”, Global Business and Finance Review, Vol.5, PP. 51-63.
27) Shleifer, A. & Vishny, R, (1997), “A Survey of Corporate Governance”, The Journal of Finance, 52(2), PP. 737–783.
28) Valta, P, (2012), “Competition and the Cost of Debt”, Journal of Financial Economics, Vol. 105, PP. 661-682.
29) Van Frederikslust, R., Ang, J. & Sudarsanam, P, (2007), “Corporate Governance and Corporate Finance: a European Perspective”, Available Online on http://books.google.com/ [13 September 2014].
یادداشتها