بررسی میزان آشنایی دانشجویان دکتری حسابداری با روششناسی تحقیق در ایران
الموضوعات :یاسمن علی اصفهانی 1 , زهرا دیانتی دیلمی 2 , فاطمه صراف 3
1 - گروه حسابداری،واحدتهران جنوب،دانشگاه آزاداسلامی،تهران،ایران.
2 - گروه حسابداری،دانشگاه خوارزمی،تهران،ایران
3 - گروه حسابداری،واحدتهران جنوب،دانشگاه آزاداسلامی،تهران،ایران
الکلمات المفتاحية: حسابداری, دانشجویان دکتری, واژههای کلیدی: روششناسی پژوهش,
ملخص المقالة :
چکیدهبا توجه به اهمیت اشراف پژوهشگران به روششناسی پژوهش، جهت انجام پژوهشهای بدیع و اثرگذار، پژوهش حاضر به دنبال بررسی میزان آشنایی دانشجویان دکتری با روششناسی تحقیق در حسابداری است. این مقاله از نوع توصیفی پیمایشی و از حیث هدف از نوع کاربردی است. در راستای انجام این پژوهش، پرسشنامهای 60 سؤالی در سال 1399 در خصوص میزان آشنایی 178 دانشجویان دکتری حسابداری ورودی 1396 دانشگاههای دولتی، آزاد و پردیس با روششناسی استفاده شده است. روش نمونهگیری در مرحله اول به صورت نمونهگیری تصادفی طبقهای است که تعداد نمونه در هر طبقه (شامل سه طبقه دولتی، آزاد و پردیس) را مشخص میکند و در وهله دوم پرسشنامه با استفاده از نمونهگیری خوشهای با رعایت نسبتها در دانشگاههای انتخاب شده بین دانشجویان دکتری توزیع شده است. برای انجام این پژوهش از آزمون میانگین تک نمونهای و آزمون تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون تعقیبی شفه استفاده شده است. یافتههای این تحقیق نشان میدهد که میزان شناخت دانشجویان دکتری حسابداری از روششناسی پژوهش در سطح ضعیف و غیر مطلوبی میباشد و میزان آشنایی دانشجویان دکتری حسابداری دانشگاههای دولتی نسبت به دانشگاه آزاد و پردیس بیشتر است. یافتههای این پژوهش لزوم تقویت بنیه پژوهشی دانشجویان حسابداری و توجه هرچه بیشتر به درس روش تحقیق در این رشته را مبین میسازد.
فهرست منابع
احمدی، مریم، ابوالفضل طاهری، امید یوسفیان زاده، حسنا سلمانی و زهرا سیفی، (1398)، "بررسی میزان اضطراب پژوهش و شناسایی عوامل مرتبط با آن در دانشجویان دکترای تخصصی دانشگاه علوم پزشکی ایران"، اطلاعرسانی پزشکی نوین، 5(2)، صص 21-30.
اقدم مزرعه، یعقوب، هاشم نیکو مرام، فریدون رهنمای رودپشتی و بهمن بنی مهد، (1398)، "آزادیهای مدنی و توسعه حسابداری"، پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، 11(43)، صص 27-47.
ایمانی، سعیده، لیلا معصومی و محمد رضا امیری، (1397)، "اضطراب پژوهش و عوامل مرتبط با آن در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی همدان"، پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 10(4)، صص 12-22.
باغومیان، رافیک و علی باغی، (1390)، "موانع پیشرفت آموزش حسابداری در ایران"، مطالعات تجربی حسابداری مالی، 9(32)، صص 49-72.
بدری، احمد، (1393)، " واکاوی و نقد روششناسی پژوهشهای تجربی مالی و حسابداری در ایران"، پژوهشهای تجربی حسابداری، 4(2)، صص 99–127.
بنی مهد، بهمن، مهدی عربی و شیوا حسن پور، (1395)، "اشتباهات رایج در پژوهشهای تجربی حسابداری"، دانش حسابداری مالی، 3(1)، صص 21–45.
دانایی فرد، حسن، مهدی الوانی و عادل آذر، (1383)، "روششناسی پژوهش کیفی در مدیریت: رویکردی جامع"، چ 1، تهران: انتشارات صفار-اشراقی.
دیانتی دیلمی، زهرا، (1399)، " الگوی عوامل مؤثر بر بالندگی حسابداری در ایران"، دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 9(36)، صص 323-358.
دیانتی دیلمی، زهرا، (1394)، "روش پژوهش در حسابداری: راهنمای عملی برای نگارش پایاننامه و مقاله"، چاپ 1، تهران: نشر عدالت نوین.
دیانتی دیلمی، زهرا و مهلا شاهینی، (1391)، "غفلت از تئوری حسابداری: مقایسه تطبیقی مقالات حسابداری در مجلات معتبر داخل و خارج از ایران"، مطالعات تجربی حسابداری مالی، 10(38)، صص 119-141.
دیانتی دیلمی، زهرا و راضیه بردبار، (1392)، "مطالعه تطبیقی روششناسی مقالات حسابداری در مجلات معتبر داخل و خارج از ایران"، دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 2(7)، صص1–14.
جبار زاده، سعید، هاجر روشنی و سبیله خدایاری، (1394)، "رابطه بین عناصر فرهنگی و عدم تقارن اطلاعاتی در گزارشگری مالی"، پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، 7(27)، صص 125-142.
سرچمی، محمد، محمد ابوجعفری و طاهره رضوی، (1394)، "بررسی مشکلات و موانع تحقیق در رشته حسابداری از دیدگاه مدرسین حسابداری: مورد مطالعه واحدهای منطقه 7 دانشگاه آزاد"، سومین کنفرانس ملی حسابداری و مدیریت.
سلیمانی، روح اله، (1392)، "بررسی عوامل اجتماعی- اقتصادی مؤثر بر گرایش دانشجویان به پژوهش (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم)"، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم.
شاه ولی، منصور و شبیر کرمی، (1393)، "بررسی الگوی متعالی آموزش روش تحقیق برای توسعه پایدار با روش ترکیبی"، روششناسی علوم انسانی، 20(79)، صص 27–46.
صابری، طیبه، (1394)، " آسیبشناسی درس مرجع شناسی و روش تحقیق در ادبیات فارسی"، پژوهش و نگارش کتب دانشگاهی، 36، صص 28-47.
کاییدی، اعظم، احمدرضا نصر اصفهانی، فریدون شریفیان و سعید موسوی پور، (1399)، "برنامه درسی روش تحقیق در دوره تحصیلات تکمیلی: واکاوی رویکردهای دانشگاههای برتر جهان به طراحی، اجرا و ارزیابی، مطالعات اندازهگیری و ارزشیابی آموزشی، 10(32)، صص 43-83.
گرد، عزیز، سیدحسام وقفی، مهناز آهنگری و سیده سعیده هاشمی، (1397)، "تحلیل و آسیبشناسی پژوهشهای حسابداری بر مبنای رویکرد تصمیمگیری چند معیاره"، دانش حسابداری مالی، 5(3)، صص117-134.
لطف آبادی، حسین، وحیده نوروزی و نرگس حسینی، (1386)، " بررسی آموزش روششناسی پژوهش در روانشناسی و علوم تربیتی در ایران"، فصلنامه نوآوریهای آموزشی، (21)، صص 109-140.
علی اصفهانی، یاسمن، (1400)، "ارائه الگوی جامع روششناسی تحقیق در حسابداری به روش فراترکیب"، پایاننامه دکتری، به راهنمایی سرکار خانم دکتر زهرا دیانتی دیلمی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب.
علیخانی، راضیه، مهرداد گلیجانی، رضا فلاح و مهدی مران جوری، (1400)، " طراحی مدل فراترکیب عوامل مؤثر بر توسعه حسابداری"، پژوهشهای حسابداری مالی و حسابرسی، 13(50)، صص 207-228.
مهدوی، غلامحسین و عبدالمجید سرمدی نیا، (1397، "بررسی میزان تعامل رشته حسابداری با سایر علوم و رشتههای دانشگاهی از بُعد پژوهشی"، دانش حسابداری مالی، 5(3)، صص 44.
محبوبی راد، محمود، محمد مبینی لطف آباد، حسن خدادادی، لیلی مازار و محسن رضائیان، (1400)، "بررسی موانع تحقیقات از دیدگاه دانشجویان کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال ۱۳۹۸: یک گزارش کوتاه"، مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، ۲۰ (۴)، صص ۴۷۷-۴۸۴.
Brown, M., Smith, B., & Thies, C. (2020), “A Meta-Analysis of Extant Literature on Teaching Research Methods: Preliminary Analysis Findings”, Political Science Education and Profession.
Buckley, J. W., Buckley, M. H., & Chiang, H. F. (1976), “ Research Methodology and Business Decisions”, Canada: National Association of Accountants.
Busu, S. (2012), ”How Can Accounting Researchs Become More Innovative?”, Accounting Horizons, 26(4), PP. 851-870
Cepani, L., & Lamani, D. (2013), “Development of the Accounting Research Methods in Albania”, Studies in Business & Economics, 8(3), PP. 32–40.
Childers, C., Hartman, K., Hiler, J., & Andzulis, M. (2020), “ Client Projects: Student Attitudes, Learning Outcomes, and Project Evaluations”, Journal of Education for Business, 95(4), PP. 207-215.
Combes, N.J. (2019), “Targeting Conceptual Understanding: How to Improve Learning and Course Retention in Research Methods Courses”, Journal of Political Science Education, 15(3), PP. 281-298,
Conroy, M. B., Shaffiey, S., Jones, S., Hackam, D. J., Sowa, G., Winger, D. G., & Levine, A. S. (2018), “ Scholarly Research Projects Benefit medical Students’ Research Productivity and Residency Choice: Outcomes from the University of Pittsburgh School of Medicine”, Academic Medicine, 93(11), PP. 1727-1731.
Davis, G., Pecar, B. (2021), “Statistics for Business Students a Guide to Using Excel & IBM SPSS Statistics”, Kindle Edition.
Freng, S., Webber, D., Blatter, J., Wing, A., & Scott,W. D. (2011), “The Role of Statistics and Research Methods in the Academic Success of Psychology Majors: Do Performance and Enrollment Timing Matter?”, Teaching of Psychology, 38, PP. 83-88.
Gabriele beissel, D. (2004), “A Typology of Research Methods Within the Social Sciences”, NCRM Working Paper.
Goundar, S. (2012), “Research Methodology & Methods”, Victoria university of Wellington.
Gupta, M., & Kasulkar, A. (2014), “Awareness of Research among Dental Students in Central India”, J Evol Med Dent Sci, 3(25), PP. 6923-6927.
Gurung, R. A., & Stoa, R. (2020), “A National Survey of Teaching and Learning Research Methods Important Concepts and Faculty and Student Perspectives”, Teaching of Psychology, 47(2), PP. 111-120.
Hardway, Ch., & Stroud, M. (2014), “Using Student Choice to Increase Students’ Knowledge of Research Methodology, Improve Their Attitudes Toward Research, and Promote Acquisition of Professional Skills”, International Journal of Teaching and Learning in Higher, 26 (3), PP. 381-392.
Hefferon, K., & Hamilton, E. (2018), “Promoting Research-based & Phenomenological Analysis”, The Psychologist, PP. 34-41.
Hovell, M. F., Adams, M. A., & Semb, G. (2008), “Teaching Research Methods to Graduate Students in Public Health”, Public Health Reports, 123, PP. 248-254.
Iqbal, A & Glenny, A.M. (2002), “General Dental Practitioners’ Knowledge of and Attitudes towards Evidence based Practice”, Br Dent J, 193(10), PP. 587591.
Jamuna, R & Priya, M. (2014), “ Knowledge, Attitude and Practice on Medical Research: The Perspective of Medical Students”, Biosci Biotechnol Research Asia, 11 (1), PP. 115-119.
Kumar, Vijay Kumar., Pacha, V. B., & Naishadham, Y. (2016), “The Knowledge and Awareness on Research Methodology among Dentists in Telangana Region, India”, Journal of Indian Association Of public health dentistry, 14(1), PP. 69-74.
Lacey, C., Scodras, S., Ardron, J., Sellan, R., Garbaczewska, M., O'Brien, K. K., & Salbach, N. M. (2018), “Retrospective Review of Student Research Projects in a Canadian Master of Science in Physical Therapy Programme and the Perceived Impact on Advisors' Research Capacity, Education, Clinical Practice, Knowledge Translation, and Health Policy”, Physiotherapy Canada, 70(2), PP. 160-168.
Lawson, A. E., & Wollman, W. T. (2003), “ Encouraging the Transition from Concrete to Formal Cognitive Functioning: An Experiment”, Journal of Research in Science Teaching, 40, PP 33-50.
Lovell, D. (2019), “Promoting Original Research: Designing a Course to Produce Quality Undergraduate Political Science Research in the Community College Setting”, Journal of Political Science Education, 15(3), PP. 392-398
Luff,R.,Byatt, D., & Martin, D. (2015), “Review of the Typology of Research Methods within the Social Sciences”, National Centre for Research Methods Report.
Melnikovas, A. (2018), “Towards an Explicit Research Methodology: Adapting Research Onion Model for Futures Studies”, Journal of Futures Studies, 23(2), PP. 29–44.
Monson, R. (2017), “Groups that Work: Student Achievement in Group Research Projects and Effects on Individual Learning”, Teaching Sociology, 45(3), PP. 240-251.
Nichols, L. M. (2018), “The Effect Of Teaching Methodology On Accounting Students’Perceptions Of Traits Important To Success”, Contemporary Issues in Education Research, 11(1), PP. 9-14.
Onwuegbuzie, A. J. (2001), “Relationship between Peer Orientation and Achievement in Cooperative Learning-based Research Methodology Courses”, Journal of Educational Research, 94, PP. 164-170.
Papanastasiou, E. (2005), “ Factor Structure of the “Attitudes Toward Research” Scale”, Statistics Education Research Journal, 4, PP. 16-26.
Rajecki, D. W., Appleby, D., Williams, C., Johnson, K., & Jeschke, M. (2005), “Statistics Can Wait: Career Plans Activity and Course Preferences of American Psychology Undergraduates”, Psychology Learning & Teaching, 4, PP. 83-89.
Reinherz, H., Regan, J. M., & Anastas, J. W. (1982), “ A research Curriculum for Future Clinicians: A Multimodel Strategy”, Journal of Education for Social Work, 19, PP. 35-41.
Ross, K., & Call Cummings, M. (2020), “Reflections on Failure: Teaching Research Methodology”, International Journal of Research & Method in Education, 43(5), PP. 498-511.
Ryan, B., Scapens ,R.W., & Theobald, M. (2002), “Research Method and Methodology in Finance and Accounting, Academic Press Limited.
Saunders, M., Lewis, P., & Thornhill, A. (2016), “Research Methods for Business Students”. England: Pearson Education Limited
Sharp, J. A., Peters, J., & Howard, K. (2017), “ The Management of a Student Research Project”, Routledge.
Shostak, S., Girouard, J., Cunningham, D., & Cadge, W. (2010), “Teaching Graduate and Undergraduate Research Methods: A Multipronged Departmental Initiative”, Teaching Sociology, 38, PP. 93-105.
Sizemore, O.J., & Lewandowski, G. W., Jr. (2009), “Learning May not Equal Liking: How a Course in Research and Statistics Changes Knowledge but not Attitudes”, Teaching of Psychology, 36, PP. 90-95.
Turner, C. C., & Thies, C. G. (2009), “ What We Mean by Scope and Methods: A Survey of Undergraduate Scope and Methods Courses”, Political Science and Politics, 42, PP. 367-373.
Ullah, A., & Rafiq, M. (2021), “Education and Learning about Research Methodology: Views of LIS Authors in Pakistan”, Information Development. https://doi.org/10.1177/02666669211022022.
Vereijken, M. W., van der Rijst, R. M., van Driel, J. H., & Dekker, F. W. (2018), “ Novice Supervisors’ Practices and Dilemmatic Space in Supervision of Student Research Projects”, Teaching in Higher Education, 23(4), PP. 522-542. https://www.scimagojr.com/countryrank.php?category=1402
_||_