رابطه بین عناصر فرهنگی و عدم تقارن اطلاعاتی در گزارشگری مالی
الموضوعات :سعید جبارزاده 1 , هاجر روشنی 2 , سبیله خدا یاری 3
1 - استادیار گروه آموزشی حسابداری دانشگاه آزاد ارومیه
2 - مربی گروه حسابداری دانشگاه آزاد واحد دهلران
3 - مربی گروه حسابداری واحد علوم تحقیقات آذر بایجان غربی
الکلمات المفتاحية: فرهنگ, مردگرایی, فاصله قدرت, پرهیز از عدم اجتناب و عدم تقارن اطلاعاتی,
ملخص المقالة :
هدف از این تحقیق بررسی ارتباط بین عوامل فرهنگی و عدم تقارن اطلاعاتی در گزارشگری مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. در این تحقیق برای اندازه گیری فرهنگ از پرسش نامه استاندارد هوفستد و برای بررسی عدم تقارن اطلاعاتی از شاخص شکاف قیمتی سهام استفاده شده است. در این تحقیق حدود 50 شرکت از شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مورد بررسی قرار گرفته است و از متغیرهای فردگرایی، مردگرایی، فاصله قدرت و اجتناب از عدم اطمینان به عنوان متغیرهای مستقل و از متغیر عدم تقارن اطلاعاتی به عنوان متغیر وابسته استفاده شده است. جهت آزمون فرضیه های تحقیق و بررسی تحلیل نتایج مدل از نرم افزار SPSS استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که بین فاصله قدرت، اجتناب از عدم اطمینان و فردگرایی با عدم تقارن اطلاعاتی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. Abstract The purpose of this study is to investigate the relationship between cultural dimensions and information asymmetry in financial reporting of firms one listed in Tehran Stock Exchange (TSE). In this study, Hofestd standard questionnaires to measure culture and information asymmetry by using the bid-ask spread. The population of this study consists of 50 firms accepted in TSE. Cultural elements of the research model that includes individual, masculinity, power distance and uncertainty avoidance as the independent variable and information asymmetry is used as the dependent variable. In order to test the research hypotheses and evaluate the results, regression model applying SPSS software is used. Results indicate that there is a positive and significant relationship between power distance and uncertainty avoidance and includes individual with information asymmetry.
فهرست منابع
1) حساس یگانه، یحیی ؛ ولی نادی قمی، ، (1385) نقش شفافیت در اثربخشی حاکمیت شرکتی، حسابدار، شماره 179، صص 32 – 36.
2) جبارزاده کنگرلوئی، سعید، (1389)، تبیین رابطه اخلاقیات و فرهنگ با محافظه کاری و مدیریت سود در نظام حسابداری ایران، رساله دکتری علوم و تحقیقات تهران.
3) قائمی، محمد حسین؛ محمدرضا وطن پرست، ، (1384)، بررسی نقش اطلاعات حسابداری در کاهش عدم تقارن اطلاعاتی در بورس اوراق بهادار تهران، بررسیهای حسابداری و حسابرسی، سال دوازدهم شماره 41، صص 85-103.
4) فرهنگی، علی اکبر؛ علی رشید پور و اسماعیل کاووسی، (1386)، فرهنگ و سازمانها، برنامهریزی ذهن، تهران: مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، چاپ اول.
5) رحیمیان، نظام الدین؛ سید حسن صالح نژادو علی سالکی، (1388)، رابطة میان برخی ساز و کارهای حاکمیت شرکتی و عدم تقارن اطلاعاتی درشرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، بررسی های حسابداری و حسابرسی، شماره58، صص 71-86.
6) نوروش، ایرج ؛ علی ابراهیمی کردلر ، (1384). بررسی و تعیین رابطه ترکیب سهامداران با تقارن اطلاعات و سودمندی معیارهای حسابداری عملکرد، بررسیهای حسابداری و حسابرسی سال پانزدهم، شماره42 صص 124-97.
7) نیکومرام، هاشم؛ سعید جبارزاده کنگرلویی و یحیی حساسیگانه، (1388)، تاثیر ارزشهای فرهنگی بر محافظه کاری بر گزارشگری مالی شرکتهای پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران، مجله مدیریت فرهنگی سال سوم شماره 6، صص 23 – 37.
8) مدرس، احمد؛ زهرا دیانتی دیلمی، (1383)، رابطه فرهنگ و حسابداری، حسابرس، شماره 26، صص 34-43.
9) Askary. Saeed , Yazdifar. Hassan, Askarany. Davood, (2008), International Journal of Accounting, Auditing and Performance Evaluation (IJAAPE), Vol. 5, No. 1.
10) De Mooij, M. & Hofstede, G, (2010). "The Hofstede Model Applications to Global Branding and Advertising Strategy and Research", International Journal of Advertising, Vol. 29, No. 1,PP. 85–110.
11) Doupnik, T. S. ,(2008). Influence of Culture on Earning Management: ANote, Abacus, Vol. 44, No. 3,PP 317-340.
12) Etemadi, H., Dianati Dilami, Z., Bazaz, M. S. & Parameswaran, R. ,(2009). Culture, Management Accounting and Managerial Performance: Focus Iran, Advances in accounting, Vol. 25 , No. 2, PP.216-225.
13) Jiang, H., Habib, A., Hu, B. (2011), Ownership Concentration, Voluntary Disclosures and Information Asymmetry in New Zealand, The British Accounting Review 43, PP.39–53.
14) Jensen, Michael and William H., Meckling., (1976), Theory of the firm, Managerial behavior, Agency costs and Ownership Structure, Journal of Financial Economic.
15) Jana P. Fidrmuc a, Marcus Jacob,(2010), Culture, agency costs, and dividends, Journal of Comparative Economics: 38, 321–339.
16) Han, S., Kang, T., Salter, S. & Yoo, Y. K., (2010), A Cross-Country Study on the Effects of National Culture on Earnings Management, Journal of International Business Studies, Vol. 41,PP. 123-141.
17) Michaely, Roni, Roberts, Michael R. ,( 2006), Dividend Smoothing, Agency Costs, and Information Asymmetry: Lessons from the Dividend Policies of Private Firms,PP. 1 -63.
18) Tsakumis, George T.,(2007), The Influence of Culture on Accountants' Application of Financial Reporting Rules1. Drexel University LeBow College of Business