توان رقابتی محصول و هزینه حقوق صاحبان سهام
الموضوعات :بهمن بنی مهد 1 , احمد یعقوب نژاد 2 , الهام وحیدی کیا 3
1 - استادیار دانشگاه آزاد -واحد کرج
2 - دانشیار دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی
3 -
الکلمات المفتاحية: هزینه حقوق صاحبان سهام, توان رقابتی, استفاده کنندگان اطلاعات صورت های مالی,
ملخص المقالة :
واحدهای تجاری برای باقی ماندن در بازار رقابت، توان رقابت محصولات خود را ارتقاء میدهند. این موضوع می تواند موجب کاهش هزینه تامین مالی از جمله هزینه حقوق صاحبان سهام شود. از این رو، هدف این پژوهش، مطالعه رابطه بین توان رقابتی محصول و هزینه حقوق صاحبان سهام است. داده های مورد استفاده شامل نمونه ای مرکب از 132 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. روش تحقیق از نوع همبستگی بوده و برای تجزیه و تحلیل دادهها و آزمون فرضیه از الگوی رگرسیون چند متغیره بر مبنای داده های مقطعی استفاده شده است. نتایج این تحقیق نشان میدهد توان رقابتی و هزینه حقوق صاحبان سهام دارای رابطه معنی دار و معکوس با یکدیگر می باشند. به بیان دیگربا افزایش توان رقابتی، هزینه حقوق صاحبان سهام کاهش مییابد. همچنین نسبت بدهی دارای رابطه معنی دار مثبت و اندازه شرکت دارای رابطه معنی دار معکوس با هزینه حقوق صاحبان سهام می باشد. Abstract The entities improve their product market power, so that remain in competitive markets. This would decrease financing cost such as cost of equity. Hence, the purpose of this paper is to study relationship between product market power and cost of equity. Financial data of 132 listed companies in Tehran Stock exchange has been analyzed. As a research method, correlation analysis is used and multi variable regression applied for hypothesis test. The results demonstrate a meaningful and reverse correlation between product market power and cost of equity. In other words, the more increase in product market power, the less cost of equity. Furthermore, outcomes of this study show that liability ratio has a direct relation and firm size has a negative relation with cost of equity. The results also could be very useful for financial analysis and other users of financial statements to help in stock investment decisions. Key Words: Product Market Power, Cost of Equity, Financial Statements Users.
1) بنی مهد، بهمن و مهسا فراهانی فرد، (1389)، "رابطه بین ساختار سرمایه و توان رقابتی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران "، مجله مطالعاتی مالی، شماره 6 ، ص ص 119 الی 132
2) بولو،قاسم وعلی ثقفی،(1388)،" هزینه حقوق صاحبان سهام و ویژگی های سود "،تحقیقات حسابداری،ش2،ص ص4-27
3) صفری، حسین و عزت الله اصغری زاده، (1387)،"اندازه گیری توان رقابتی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران"، نشریه مدیریت صنعتی، شماره 1،ص ص51 - 70.
4) عبد الهی حقی،سولماز(1385) ،"بررسی تاثیر انحرافات قیمتی بر توان رقابتی مجتمع پتروشیمی تبریز" ، پایان نامه کارشناسی ارشد ،دانشگاه تربیت مدرس.
5) نیکومرام،هاشم پیمان. امینی، (1390)،" کیفیت سود و هزینه سرمایه".مجله دانش مالی تحلیل اوراق بهادار. شماره دهم.
6) Chou Julia ,Lilian Ng, Valeriy Sibilkov , Qinghai Wang,(2011), "Product Market Competition and Corporate Governance", Review of Development Finance1 PP. 114–130
7) Datta, S., Iskandar-Datta, M., Sharma, V., (2011), Product market pricing power,industry concentration and analysts’ earnings forecasts. Journal of Banking and Finance 35, PP.1352–1366.
8) Guney, Y., Li, L., & Fairchild, R. (2011). "The Relationship between Product Market Competition and Capital Structure in Chinese listed firms", International Reviewof Financial Analysis, 20, PP.41–51.
9) Himme, A and Fischer, M., (2013), "Drivers of The Cost of Capital: The joint Role of Non-Financial Metrics", Intern. J. of Research in Marketing, Forthcoming
10) Huang-Hsing-Hua,Lee-Han-Hsing ,(2013),"Product Market Competition and Credit Risk", Journal of Banking & Finance 37,PP. 324-340
11) Hughes, John. Jing Liu, Jun Liu.,(2009),"On The Relation between Expected Returns and Implied Cost of Capital", Review of Accounting Studies, VOL.14, NO.2-3, PP.246-259
12) Lee C.,(2013),"Firms’ Capital Structure Decisions and Product Market Competition: A Theoretical Approach, Research in Business and Economics Journal, Vol. 1. PP. 1–17
13) Leventis, S., Weetman,P. and Caramanis.C.,(2011),"Agency Costs and Product Market Competition: The Case of Audit Pricing in Greece", The British Accounting Review,No.43,PP.112-119
14) Lovisuth, S. ,(2008),"The Strategic Use of Corporate Debt Under Product Market Com-petition: Theory and evidence. University of Bath School of Management (Ph.D.dissertation)
15) MacKay, P., & Phillips, G. M. ,(2005),"How Does Industry Affect Firm Financial Structure? Review of Financial Studies", 18, 1433–1466.Peress, J., 2010. Product Market Competition, Insider Trading and Stock Market Efficiency. Journal of Finance 6, PP. 1–43.
16) Sarkar, S.,(2013),"Product–Market Flexibility and Capital Structure, The Quarterly Review of Economics and Finance, Forthcoming.
17) Scott, J. and Pascoe G.,(1984), "Capital Cost and Profitability" , International Journal of Industrial Organization, 2 , PP. 217-233.
18) Smith David J, Jianguo Chen , and Hamish Anderson ,(2008),"The Relationship between Capital Structure and Product Markets", Evidence from New Zealand . www.ssrn .com
19) Valta Philip,(2012),"Competition and The Cost of Debt" , Journal of Financial Economics ,Vol 105 PP. 661–682.
20) Zhang,Y.,(2005),"Capital Structure and Competitive Behavior: The Effect of Equity Financing and Earnings Pressure",Academy of Management Journal PP.151- 156.