اثر پوشش رسانهای بر تصمیمگیری سرمایهگذاران در بازار سهام
الموضوعات :جمال برزگری خانقاه 1 , رضوان حجازی 2 , فرزانه رضا زاده 3
1 - استادیار گروه حسابداری، دانشگاه یزد، دانشکده اقتصاد و مدیریت و حسابداری، یزد، ایران
2 - استاد گروه حسابداری، دانشگاه الزهراء (س)، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، تهران، ایران.
3 - کارشناس ارشد حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد طبس، خراسان جنوبی، ایران
الکلمات المفتاحية: رسانههای جمعی, انتخاب سهام, تصمیمگیری سرمایه گذاران, مشارکت در بورس,
ملخص المقالة :
امروزه اهمیت و جایگاه اطلاعات در تصمیمات سرمایهگذاری بر کسی پوشیده نیست. از اینرو کارکرد رسانههای جمعی با تأکید بر دو عنصر اصلی آگاهیبخشی و اطلاعرسانی میتواند نقش بسزایی درتغییرات قیمت سهام و تصمیمگیری سرمایهگذاران ایفا نماید. با این وجود این موضوعی است که کمتر مورد توجه پژوهشگران در کشورهای مختلف و بیش از آن، در ایران قرار گرفته است. از اینرو مطالعه حاضر میکوشد تأثیر رسانههای جمعی بر تصمیمگیری سرمایهگذاران را مورد بررسی قرار دهد. در این پژوهش رسانههای جمعی شامل رسانههای نوشتاری، دیداری، شنیداری و دیجیتالی بوده و شاخصهای تصمیمگیری سرمایهگذاران، مشارکت در بورس و انتخاب سهام اتخاذ شده است. دادههای این پژوهش بهوسیله پرسشنامه لیکرت و با نمونهگیری از جامعه افرادی که در طول یک هفته به بورس تهران، کرج و قزوین مراجعه نمودهاند، گردآوری شده است. در این راستا جهت آزمون فرضیههای پژوهش، از آزمون همبستگی و رگرسیون استفاده شده است. نتایج این پژوهش شامل نتایج توصیفی و تحلیلی نشان دهنده وجود رابطه معنیدار میان استفاده از رسانههای جمعی و مشارکت در بورس و انتخاب سهام توسط سرمایهگذاران بوده است. همچنین بر اساس نتایج این پژوهش، سرمایهگذاران جهت مشارکت و انتخاب نوع سهام بیشتر ازرسانههای جمعی اینترنت و تلویزیون استفاده نمودهاند. Nowadays, all of the people know the importance and status information for investment decisions making. Thus, the function of the massmedia, with emphasis on two main elements of awareness and information play an important role to play speculating on changes in stock prices and investment decision. This subject is less attention by researchers in various countries including Iran. This study attempts to influence the media to examine the investment decision in stock. In this study, the mass media including print media, visual, digital audio and investment decision criteria, participation in the stock and stock options have been adopted.The data for this study were collected through a Likert questionnaire and a sampling of the people who have to go through a week of stock markets of Tehran, Karaj and Qazvin.To test the research hypothesis, correlation and regression are used. The results of this study include descriptive and analytical results indicated a significant relationship between media use and participation by investors in the stock and stock options, respectively. According to the study results, Participation and choice of most stock investors have used the mass media, internet and TV.
فهرست منابع
1) ابزری، مهدی، سعید صمدی و علی صغری، (1386)، "نقش گروههای مرجع در ترغیب افراد به سرمایهگذاری در بورس اوراق بهاداراصفهان"، شماره 48، صص 3-22.
2) تهرانی، رضا، قدرتا... طالبنیا و صابر جلیلی، (1386)، "ارزیابی میزان اتکاء معاملهگران بورس اوراقبهادار تهران به اطلاعات حسابداری و غیر حسابداری در تصمیمات سرمایهگذاری"، نشریه علمی پژوهشی تحقیقات مالی، شماره 21، صص 27-46.
3) حامدیان، مهدی، (1379)، "بررسی عوامل مؤثر بر قیمت سهام و تصمیمگیری سرمایهگذاران در بورس اوراق بهادار تهران"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده علوم اداری.
4) حسن لو، علی، (1391)، "نقش تلویزیون در توسعه جایگاه بورس اوراق بهادار ایران"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت.
5) خادمی گراشی، مهدی و مصطفی قاضی زاده، (1386)، "بررسی عوامل مؤثر بر تصمیمگیری سهامداران در بورس اوراق بهادار تهران بر مبنای مدل معاملات ساختاری"، دو ماهنامه علمی - پژوهشی دانشگاه شاهد، شماره 23.
6) دادگران، سید محمد، (1382)، "افکار عمومی و معیارهای سنجش آن"، مروارید، چاپ سوم، صص 124-128.
7) شجری، هوشنگ و سولماز سادات امام، (1391)، "شناسایی و تحلیل عوامل مؤثر بر تصمیمگیری سرمایهگذاران در بورس اوراق بهادار"، بررسیهای بازرگانی، شماره 53، صص 1-13.
8) صغری، علی، (1384)، "بررسی عوامل مؤثر بر جذب سرمایه افراد حقیقی در بورس اوراق بهادار"(مطالعه موردی: بورس اوراق بهادار اصفهان)، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم اداری و اقتصاد.
9) ضیائی شهمیری، صالح، (1380)، " نقش مدیران در ارزش سهام"، ماهنامه حسابدار، شماره 127.
10) عطایی عظیمی، جواد، (1379)، "بررسی عوامل مؤثر بر تصمیمگیری سرمایهگذاران در بورس اوراق بهادار تهران"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، دانشکده علوم اداری و مدیریت بازرگانی.
11) فرخ نیا، شهریار، (1379)، "نقش اطلاعات مالی در تصمیمگیری سرمایهگذاران در بورس اوراق بهادار"، پایا ن نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم و فنون مازندران.
12) کریمی ریایی، علیرضا، محمود موسوی شیری و علی مهدوی پور، (1391)، "عوامل مؤثر بر افشای اطلاعات مالی از طریق اینترنت در وب سایت شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادارتهران"، تحقیقات حسابداری و حسابرسی، شماره 5.
13) کریمی نیا، پریسا، (1383)، "انتخاب رسانه در عملیات روانی"، فصلنامه عملیات روانی، شماره 2، صص 92.
14) محسنیان راد، مهدی، (1380)، "ارتباط شناسی"، سروش، صص 62.
15) مشکی، مهدی، (1380)، "کندوکاوی در نظریات مربوط به ارزشگذاری سهام و عوامل مؤثر بر آن"، مجله تحقیقات اقتصادی، دوره 36، شماره 2، صص 183-201.
16) مختاریان، امید، (1383)، "بررسی عوامل مؤثر بر تصمیمگیری سرمایهگذاران در بورس اوراق بهادار تهران"، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم انسانی.
17) مک کویل، د، (1385)، "مخاطب شناسی"، ترجمه مهدی منتظر قائم، دفتر مطالعات و توسعه رسانهها.
18) مهرآرا، محسن و قهرمان عبدلی، (1385)، "نقش اخبار خوب و بد در نوسانات بازدهی سهام در ایران"، فصلنامه پژوهشهای اقتصادی ایران، سال 8، شماره 26، صص 25-40.
19) Exchange (ASE), (2007), “Studies in Economics. and Finance”. Vol. 24 No. 1, PP. 32-50.
20) Electronic copy available at: http: //ssrn. com/abstract=1787346
21) Gunduz, L., J. Hatemi., "Stock Price-Volume Relation Ineast Europpan Stouk Market,Working Paper.
22) Hiroyuki, A., (2013), "Analysis of The Impact of Media Coverage on Stock Crashes and Jumps, Pacific-Basin Finance Journal, No.24, PP. 22–38.
23) Hawfeng, S., (2011), "Media Coverage and The Stock Price Bubbles.
24) Hill,Clayer, A.,( 1997), "The Political Determinants of Iinvesters Behevior, Universiy”
25) Http: //Giti221. Blogfa. Com/Post-15.
26) IV sia, Chang., (2004), "The Visual Investor: How to Spot Market Trends. Annual Investor Survey.
27) Mayya, M. R., (2003), "Regional Stock Exchange”
28) From: Http://WWW.Bseindia.Com/Downloads/Regionals Tock & Change.Pdf
29) Maditinos, Dimitrios. I; Sevic, Zeliko; "Theriou,Nikolaos G.; Investors’ Behaviour in The AthensStock
30) Raymond, S (2011) "Media Coverage of Corporate Governance Scandals and Stock Market”
31) Russel J. Fuller & James L. Fuller, “Modern Investment and Security Analysis”, MCG raw –Hill. No.987، PP. 96
32) Returns" Electronic Copy Available at: Http: //Ssrn. Com/Abstract=1869454.
پیوست: پرسشنامه
پاسخ دهنده گرامی
با سلام و احترام
همانگونه که مستحضرید، عوامل بسیاری بر تصمیم افراد به سرمایهگذاری در بورس اوراق بهادار اثر گذارند که از جمله میتوان به شرایط اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، عملیات کارگزاران و همچنین نحوه اطلاعرسانی در مورد بورس و سهام موجود در آن یاد کرد. درک رایج این است که رسانههای عمومی میتواند نقش عمدهای در این راه ایفا نمایند. پژوهش حاضر بدنبال ارزیابی این نقش و تفاوت آن در بین رسانههای مختلف را دارد. لذا پاسخهای ارائه شده توسط جنابعالی به پرسشنامه زیر در جهت پربار نمودن این تحقیق و تعیین نقش واقعی رسانههای جمعی در توسعه بازار سرمایه خواهد نمود. لذا خواهشمند است در موارد زیر بهترین گزینه را انتخاب فرمائید. پاسخهای شما به این پرسشنامه محرمانه بوده و صرفاً مورد تحلیل آماری قرار خواهد گرفت.
با تشکر از همکاری شما
مشخصات عمومی پاسخگو:
الف) شغل: ب) میزان تحصیلات: ج) سن: د) مکان بورس: (تهران (کرج (قزوین
ه) جنسیت: (مرد (زن و) تجربه سرمایهگذاری در بورس اوراق بهادار به سال:
بسیار زیاد |
زیاد |
متوسط |
کم |
بسیارکم |
||
|
سرمایه گذار محترم میزان تأثیر شاخصهای زیر در مشارکت در بورس را بیان کنید. |
|||||
1 |
اطلاع رسانی پیرامون سرمایه گذاری در صنایع بورسی |
|||||
2 |
میزان آموزش از طریق رسانهها |
|||||
3 |
شناخت از شرکت و محصولات آن |
|||||
سرمایه گذار محترم میزان تأثیر شاخصهای زیر در انتخاب سهام را بیان کنید. |
||||||
1 |
اخبار سیاسی (توجه به مسائل سیاسی داخلی و بین الملل) |
|||||
2 |
اخبار اقتصادی (شامل اخبار بازار سرمایه و اوضاع اقتصادی داخلی و بین الملل) |
|||||
3 |
پیش بینی درآمد هر سهم (EPS) |
|||||
4 |
سود نقدی هر سهم (DPS) |
|||||
5 |
نسبت قیمت به سود (P/E) |
|||||
6 |
حجم معاملات |
|||||
میزان استفاده شما از هر یک از رسانههای زیر جهت پیگیری اخبار مربوط به سرمایه گذاری تا چه حد است؟ |
||||||
بسیار زیاد |
زیاد |
متوسط |
کم |
بسیار کم |
||
1 |
رادیو |
|||||
2 |
تلویزیون |
|||||
3 |
روزنامهها |
|||||
4 |
مجلات و ماهنامهها |
|||||
5 |
شایعات و شنیدههای بازار، نقل دهان به دهان |
|||||
6 |
سامانه بورس همراه |
|||||
7 |
اینترنت |
یادداشتها