چالشهای اجرای حسابرسی عملکرد در دستگاههای اجرایی
الموضوعات :غلامحسین مهدوی 1 , محمد محمدیان 2
1 - دانشیار گروه حسابداری، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. (نویسنده اصلی) ghmahdavi@rose.shirazu.ac.ir
2 - دانشجوی دکتری حسابداری دانشگاه شیراز، شیراز، ایران، (مسئول مکاتبات) Mohammadian.shirazu@gmail.com
الکلمات المفتاحية: effectiveness, Efficiency, اثربخشی, حسابرسی عملکرد, دستگاههای اجرایی, کارایی. Keywords: Performance Audit, Governmental Operational Organization,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش، بررسی چالشهای اجرای حسابرسی عملکرد در دستگاههای اجرایی با تاکید بر سه حوزه حسابرسی، مدیریت سازمانی و نظام ساختاری است. از این رو، سوالهای پژوهش در قالب هشت فرضیه تبیین شد و مورد آزمون قرار گرفت. چهار گروه حسابرسان دیوان محاسبات، مدیران دستگاههای اجرایی، حسابداران رسمی و استادان دانشگاه، جامعه آماری پژوهش را تشکیل میدهند. این پژوهش، به علت استفاده از ابزار پرسشنامه، یک پژوهش پیمایشی با رویکرد زمینهیابی است که در قالب پژوهشهای تجربی (آزمایشی) به جمعآوری دادههای لازم برای آزمون فرضیهها پرداخته است. نتایج آزمونهای آماری پژوهش نشان داد که اگرچه نگرش گروههای مشارکتکننده با یکدیگر متفاوت است اما در مجموع، تمامی زمینههای مورد مطالعه، چالشهایی را برای اجرای حسابرسی عملکرد در دستگاههای اجرایی ایجاد کردهاند. The purpose of this study is to investigate the challenge of executing audit performance in governmental operational organization with emphasis on three domains of auditing, organizational management, and structural systems. Hence, the research question put forwards in eight hypotheses. The statistical population of the research is four groups of auditors of Governmental Accountability office, managers of operational governmental organization, CPAs, and the faculties. Because of using questionnaire, this research is a survival research with causal background where uses empirical structure and gather required data for testing the hypotheses. The research results showed also the attitude of different participants are differ with each other, but in sum, all field which examined created challenges for executing audit performance in operational governmental organization.
فهرست منابع
1) افشاری، اسداله و میر حمید سادات سلماسی، (1388)، "بررسی مسائل گزارشگری حسابرسی عملیاتی دستگاههای دولتی"، دانش حسابرسی، 28، صص 34-58.
2) آذر، عادل و منصور مؤمنی، (1377)، "آمار و کاربرد آن در مدیریت"، تهران: سمت.
3) بختیاری، مهرداد، (1386)، "حسابرسی عملیاتی"، حسابدار، 190، صص 44-32.
4) حساس یگانه، یحیی، (1383)، "حسابرسی عملیاتی"، حسابدار، 160، صص 3-39.
5) حساس یگانه، یحیی، (1383)، "چالشهای حسابرسی عملیاتی"، حسابدار، 161، صص 3-69.
6) حیدری نژاد، قدرت اله و سهراب شکربیگی، (1391)، "حسابرسی عملکرد؛ ضرورتها، چالشها و راه کارها"، مجموعه مقالات همایش ملی حسابداری و حسابرسی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، صص 382-365.
7) رحیمیان، نظام الدین، (1388)، "چالشهای تعیین معیارهای حسابرسی عملیاتی"، دانش حسابرسی، 30، صص 4-15.
8) رحیمیان، نظام الدین، (1390)، "حسابرسی عملیاتی یا حسابرسی عملکرد"، حسابرس، 52، صص 66-73.
9) رحیمیان، نظام الدین و محبوبه جعفری، (1385)، "اثر حسابرسی عملیاتی بر وزارتخانههای دولتی در کانادا"، دانش حسابرسی، 21، صص 16-25.
10) رحیمیان، نظام الدین و محمود قربانی، (1393)، "رهنمودهایی برای گزارشگری در حسابرسی عملیاتی"، حسابرس، 71، صص 100-110.
11) ستایش، محمد حسین و جعفر باباجانی، (1386)، "تعیین شاخصهای ارزیابی عملکرد و بررسی قابلیتهای سیستم حسابداری دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی به منظور تحقق پاسخ گویی مالی و عملیاتی"، بررسیهای حسابداری و حسابرسی. 49، صص 45-66.
12) سجادی، سید حسین و رضا جامعی، (1382)، "سودمندی حسابرسی دیوان محاسبات کشور از دیدگاه مدیران مالی"، بررسیهای حسابداری و حسابرسی، 34، صص 129-149.
13) سرمد، زهره، عباس بازرگان و الهه حجازی، (1385)، "روشهای تحقیق در علوم رفتاری"، چاپ دوازدهم، تهران، انتشارات آگه.
14) فاوچی، هادی، (1384)، "مروری بر ویژگیها و ساختار گزارشات حسابرسی عملکرد"، فصلنامه دانش حسابرسی، 7، صص 27-14.
15) قدیم پور، جواد و علی طریقی، (1388)، "بودجه ریزی عملیاتی و رابطه آن با حسابرسی عملیاتی"، دانش حسابرسی، 28، صص 59-68.
16) محمدی، معبود، (1387)، "برخی چالشهای حسابرسی عملیاتی در بخش دولتی ایران"، دانش حسابرسی، 25 و 26، صص 53-47.
17) محمدیان، محمد و زینب مهتری، (1393)، "ساختار نظام حسابداری حاکم بر بودجهبندی عملیاتی: چالشها و اصلاحات"، مطالعات حسابداری و حسابرسی، 9، صص 67-54.
18) مهام، کیهان، فرزانه حیدرپور و سید علی حسینی، (1389)، "موانع اجرایی توسعه حسابرسی عملیاتی در ایران از دیدگاه مدیران مؤسسات حسابرسی"، پژوهشنامه حسابداری مالی و حسابرسی، 8، صص 131-159.
19) مهدوی، غلامحسین و مریم گل محمدی، (1391)، "بررسی میزان آشنایی مدیران ارشد مالی دستگاههای اجرایی استان فارس با روشهای نوین بودجهریزی"، حسابداری سلامت، 1، صص 110-85.
20) نمازی، محمد (برگرداننده)، (1389)، "پژوهشهای تجربی در حسابداری: دیدگاه روششناختی"، چاپ دوم، شیراز، انتشارات دانشگاه شیراز.
21) نیکبخت، محمدرضا و سید عسگری موسوی سنگ چشمه، (1391)، "بررسی موانع و مشکلات دیوان محاسبات در حسابرسی دستگاههای دولتی"، دانش حسابداری و حسابرسی مدیریت، 3، صص 128-117.
22) یعقوبی، رضا، (1377)، "بررسی مشکلات اجرای حسابرسی عملیاتی در ایران از دیدگاه مدیران حسابرسی" (پایان نامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه شهید بهشتی.
23) Abdul Rahim, A. & Athmay. Al. A, (2008), "Performance Auditing and Public Sector Management in Brune Darussalam", International Journal of Public Sector Management, 21 (7), PP.798-811.
24) Arthur, A. Rydland, L. T. & Amundsen, K, (2012), "The User Perspective in Performance Auditing – A Case Study of Norway", American Journal of Evaluation, 33 (1), PP. 44-59.
25) English, L, (2007), "Performance Audit of Australian Public Private Partnerships: Legitimising Government Policies or Providing Independent Oversight?", Financial Accountability and Management, 23 (3), PP. 313-335.
26) Gregory, D. S. & Guo, Ch, (2011), "Accountability Online: Understanding the Web-Based Accountability Practices of Nonprofit Organizations", Nonprofit and Voluntary Sector Quarterly, 40 (2), PP. 270–295.
27) Hatherly, D. J. & Parker, L. D, (1988), "Performance Auditing Outcomes: A comparative Study", Financial Accountability & Management, 4 (1), PP. 21–42.
28) Hui, F, (2012), "Government Performance Auditing Demand Research Based on the Neo-Institutional Economics", China Finance Review International, 2 (2), PP. 100 – 120.
29) Joaquim, M. S. & Renneboog, L, (2014), "Public-Private Partnerships: Risk Allocation and Value for Money", Available at: http://ssrn.com/abstract=2411450. PP. 44-1.
30) Kristin, R. K, (2014), "Performance Audit and the Importance of the Public Debate", Evaluation, 20 (3), PP. 368–385.
31) Morin, D, (2001), "Influence of Value for Money Audit on Public Administrations: Looking beyond Appearances", Financial Accountability and Management, 17 (3), PP. 99–117.
32) Mort, D, (2001), "Performance Auditing in Governments", Managerial auditing journal, 16 (8), PP. 442-438.
33) Pathirage, L, (2010), "Performance Auditing in the Public Sector: A Case Study of Sri Lanka", Journal of Accounting and Organizational Change, 6 (4), PP. 25-47.
34) Raaum, B & Campbell, R, (2006), "Challenges in Performance Auditing", The journal of Government financial management, 55 (4), PP. 26-30.
35) Sarowar, H, (2010), "From Project Audit to Performance Audit: Evolution of Performance Auditing in Australia", The IUP Journal of Accounting Research & Audit Practices, 6 (3), PP. 20-46.
36) Stuart, K, (2011), "The Seven Deadly Sins of Performance Auditing: Implications for Monitoring Public Audit Institutions", Australian Accounting Review, 21 (59), PP.383-396.
یادداشتها