ایدئولوژیهای اخلاقی، مسئولیتپذیری اجتماعی و عدم تقارن اطلاعاتی در شرکتها
الموضوعات :سعید جبارزاده کنگر لویی 1 , سمیه فاتحی 2 , مرتضی متوسل 3
1 - دانشیار گروه حسابداری ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارومیه، ارومیه، ایران
2 - کارشناس ارشد، گروه حسابداری ،دانشگاه آزاد اسلامی، پردیس علوم و تحقیقات آذربایجان غربی، ارومیه
3 - دانشجوی دکتری واحد علوم و تحقیقات تهران، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: عدم تقارن اطلاعات, مسئولیت پذیری اجتماعی, ایدئولوژی اخلاقی, نسبیگرایی, ایدهآلگرایی,
ملخص المقالة :
این مقاله ارتباط بین ایدئولوژی های اخلاقی و مسئولیت پذیری اجتماعی را با عدم تقارن اطلاعاتی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بررسی می کند. در این پژوهش برای سنجش ایدئولوژی های اخلاقی و مسئولیت پذیری اجتماعی به ترتیب از پرسشنامه های استاندارد سنجش موقعیت اخلاقی فورسیث (1980) و سینگاپکدی استفاده شده است. همچنین برای سنجش متغیر عدم تقارن اطلاعاتی از فاصله قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام به کار رفته است. در این پژوهش 50 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مورد بررسی قرار گرفته است. جهت آزمون فرضیه های پژوهش و بررسی تحلیل نتایج مدل از رگرسیون خطی چند متغیره و نرم افزار EViews 6 استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان می دهد بین مسئولیت پذیری اجتماعی و عدم تقارن اطلاعات رابطه وجود ندارد. همچنین در بین مؤلفه های ایدئولوژی اخلاقی، نسبی گرایی و عدم تقارن اطلاعات رابطه مثبت و معنی دار با هم دارند ولی ایده آل گرایی رابطه ای با عدم تقارن اطلاعات ندارد. Abstract This paper investigats the relationship between ethical ideology (EI) and Corporate Social Responsibility (CSR) with information asymmetry in Tehran Stock Exchange )TSE) listed companies. In this research for the measurement of EI and CSR, Forsyth and Singhapakdi are used, respectively. Vekanteesh and Chiang model is used for the measurement of information asymmetry. In this study, 50 listed firms in TSE have been studied. Linear regression model through software Eviews 6 is used to test research hypotheses. Results of the study indicate that there is not a significant relationship between CRS with information asymmetry. In addition, the results show that relativism have a positive significant relationship with information asymmetry and idealivism have a not a significant relationship with information asymmetry
1) اعظمی، امیر و سعید اصفهانی و روح الله تولایی، (1387)، "رهبری و مدیریت اخلاق اسلامی"، ماهنامه توسعه اسلامی پلیس، سال پنجم، شماره17، ص 88-71.
2) براتعلی پور، مهدی، (1389)، "غایت نگری اخلاقی و مسئولیت پذیری اجتماعی"، فصلنامه علمی-پژوهشی اندیشه نوین دینی، سال 6-شماره 20 ص 106-81.
3) تهرانی، رضا و عسگر نوربخش، (1375)، "مدیریت مالی"، چاپ پنجم، انتشارات نگاه دانش.
4) جبارزاده کنگرلوئی، سعید و انور بایزیدی، (1389)،" بررسی رابطه بین مسئولیت پذیری اجتماعی و تعهد سازمانی با محافظه کاری در گزارش گری مالی شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران"، فصلنامه بورس اوراق بهادار. ص 96-77.
5) چاوش باشی، فرزانه (1387)،" درآمدی بر مسئولیت اجتماعی در سطح سازمان"، گروه پژوهش های فرهنگی، اجتماعی، پژوهش نامه شماره 2، ص،53-36.
6) رحمان سرشت، حسین، محمود رفیعی، و مرتضی کوشا، ، (1388)،" مسئولیت اجتماعی"، اخلاقیات فراسازمانی، ماهنامه تدبیر،شماره204.
7) رحیمیان، نظام الدین و حسن صالح نژاد و علی سالکی، (1388)،" بررسی رابطه بین برخی ساز و کارهای حاکمیت شرکتی و عدم تقارن اطلاعاتی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، بررسی های حسابداری و حسابرسی، ص86-71.
8) شربت اوغلی، احمد و همکاران ،(1389)، "مسئولیت اجتماعی نزد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"، فصلنامه علوم مدیریت ایران.ص 81-شماره 58، 63.
9) قائمی، محمد حسین و محمدرضا وطن پرست، (1384)، "بررسی نقش اطلاعات حسابداری در کاهش عدم تقارن اطلاعاتی در بورس اوراق بهادار تهران"، بررسی های حسابداری و حسابرسی. ص103-85.
10) قائمی، محمد حسین ، محمد رحیم پور، ، روح الله نوذری، و بهزاد روحی، (1389)،" اعلان های سود فصلی و عدم تقارن اطلاعات"، مجله پیشرفت های حسابداری دانشگاه شیراز، سال سوم، شماره 59، ص 50-31.
11) کاشانی پور، محمد و ابوالفضل مؤمنی یانسری، (1390)،" مروری بر عوامل مؤثر بر عدم تقارن اطلاعاتی و معیارهای سنجش آن در تحقیقات بازار سرمایه"، نهمین همایش سراسری حسابداری ایران، ص 383-370.
12) میدری، احمد، (1373)، "عدم تقارن اطلاعات منبع رانت"، علوم سیاسی راهبرد، شماره 4، 43 تا 62.
13) Alsua, J.C, Alas.Ruth and Carneiro . J ,(2012), "Moral philosophies and Ethical Across Borders: A study of Brazil, China", Estonia and the United States. Academia, Revista Latinoa mericna de Administracion.PP.30-44.
14) Cui, J., Jo, H., and Na, H. (2012) , " Does Corporate Social Responsibility Reduce Information Asymmetry?".
15) Cho, S., Lee, C., Pfeiffer, R., (2012) , " Corporate Social Responsibility Performance Iinformation and Information Asymmetry", Journal of Accounitng and Public Policy, Forthcoming.
16) Cohen, J., Holder- Webb, L., Nath, L., Wood, D., )2011(, " Retail Investors’ Perceptions of The Decision-Usefulness of Economic Performance, Governance, and Corporate Social Responsibility Disclosures",Behavioral research in Accounting, PP.109-129.
17) Forsyth. D, (1980) , "A Taxonomy of Ethical Ideologies, Journal of Personality and Social Psychology. Vol, (39). pp.175-184.
18) Hung, M., Shi, J., Wang, Y. (2013) , " The Effect of Mandatory CSR Disclosure on Information Asymmetry: Evidence from a Quasi-natural Experiment in China". Working paper.
19) Kim, Y., Park, M., Wier, B. (2012) , " Is Earnings Quality Associated with Corporate Social Responsibility?, The Accounting Review 87,PP.761-796.
20) Pagano, M and Volpin, P. (2005) , " Managers, Workers, and Carporate Contral",The Journal of finance 22, PP. 841-868.
یادداشتها