کاربرد تئوری های روانشناسی در حسابداری
الموضوعات :
فریدون رهنمای رود پشتی
1
(دانشیار دانشگاه ازاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات)
شهره یزدانی
2
(عضو هئیت علمی دانشگاه ازاد واحد دماوند)
الکلمات المفتاحية: مدیریت سود, روانشناسی شناختی, روانشناسی اجتماعی, نحوه افشا,
ملخص المقالة :
توجه روزافزون به نقش نگرش ها و فاکتورهای درونی افراد و روانشناسی بازار در بررسی های مالی باعث گردیده است که تمرکز بسیاری از مباحث مالی دردودهه اخیر از تحلیل های آماری و اقتصاد سنجی بر روی قیمت ها و سودها به سمت روانشناسی انسانی و حذف چارچوب های عقلی و منطقی صرف تغییر نموده و با نگاهی بازتر و با استفاده از مفروضات واقعی تر به تبیین و توضیح رفتار بازارهای مالی پرداخته شود. بر این اساس در مقاله حاضر، آن دسته از تئوری های روانشناسی که در حیطه حسابداری کاربرد دارند شامل روانشناسی شناختی و روانشناسی اجتماعی معرفی و مثال هایی کاربردی از این تئوری ها ارائه خواهد شد