تأثیر بکارگیری قضاوت حرفه ای مجاز در استانداردهای حسابداری ایران بر ویژگی های کیفی اطلاعات
الموضوعات :هاشم نیکو مرام 1 , موسی بزرگ اصل 2 , مهدی تقوی 3 , علی اصغر محمود زاده 4
1 - استاد و عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
2 - استادیار و عضو هئیت خلمی دانشگاه علامه طباطبایی
3 - استاد و عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
4 - دکتری حسابداری از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
الکلمات المفتاحية: قضاوت حرفهای حسابداری, قابلیت مقایسه اطلاعات مالی, قابلیت اتکای اطلاعات مالی,
ملخص المقالة :
صورتهای مالی بهعنوان بخش اصلی فرایند گزارشگری مالی در صورتی برای استفادهکنندگان مفید خواهد بود که منطبق با ویژگیهای کیفی و مفاهیم مندرج در استانداردهای حسابداری تهیه شده باشد. به دلیل وجود تفاوت در نوع فعالیت شرکتها و همچنین رویدادها و وقایعی که واحدهای تجاری با آن مواجه میشوند، نمیتوان رویهها و مقررات یکسان و محدودی برای ثبت و گزارشگری کلیه رویدادها تعیین نمود. به همین دلیل، در استانداردهای حسابداری بر استفاده از قضاوت حرفهای توسط تهیه کنندگان صورتهای مالی تاکید شده است. در این تحقیق بررسی شده است که آیا بکارگیری قضاوت حرفهای در استانداردهای حسابداری ایران، به ویژگیهای کیفی اطلاعات مالی، از جمله قابلیت مقایسه و قابلیت اتکا، خدشهای وارد میکند یا خیر؟ همچنین با توجه به نظریه نمایندگی بررسی شده که آیا در شرایطی که یک مدیر مالی قصد ایجاد تغییر در اطلاعات حسابداری را به نفع خود دارد، قضاوت حرفهای موجود در استانداردهای حسابداری این اجازه را به او میدهد یا خیر؟ در این خصوص یافتههای تجربی این تحقیق نشان میدهد که استفاده از قضاوت حرفهای در استانداردهای حسابداری ایران، قابلیت مقایسه صورتهای مالی را کاهش میدهد. شواهد بدست آمده از این تحقیق نشان میدهد که حسابدارانی که در شرایط مناسبی برای سوگیری ذهنی قرار میگیرند در مقایسه با کسانی که در چنین شرایطی قرار نمیگیرند، از قضاوت حرفهای خود برای نشان دادن سود بالاتری استفاده می¬کنند تا بتوانند عملکرد شرکت را به نحو بهتری نشان دهند و از منافع مرتبط با آن منتفع گردند.
