مدیریت سود، حقالزحمه حسابرسی و لحن غیرعادی زبان در گزارشهای مدیران
الموضوعات :مهدی ثقفی 1 , علی اکبر نونهال نهر 2 , اعظم پوریوسف 3
1 - استادیارحسابداری، گروه حسابداری، دانشگاه پیام نور، ایران.
2 - گروه حسابداری، واحد بستان آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، بستان آباد، ایران
3 - استادیارحسابداری، گروه اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه پیام نور، ایران.
الکلمات المفتاحية: تئوری نمایندگی, مدیریت سود, لحن زبان غیرعادی مدیران, حقالزحمه حسابرسی, گزارشهای فعالیت (توضیحی) مدیران.,
ملخص المقالة :
بر اساس تئوری نمایندگی منافع شخصی مدیران و تلاش برای پوشش عملکرد ضعیف به دست آمده میتواند موجب تحمیل هزینههای نمایندگی مستقیم و غیرمستقیم بر شرکتها گردد. از این رو انتظار میرود مدیران شرکتهایی که اقدام به مدیریت سود نمودهاند، به منظور تاثیرگذاری بر استفاده کنندگان اطلاعات اقدام به تغییر در لحن زبان گزارشهای توضیحی خود نموده و از این طریق حقالزحمه حسابرسان را نیز تحت الشعاع قرار دهند. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجیگری لحن غیرعادی زبان مدیران در رابطه مدیریت سود و حقالزحمه عادی و غیرعادی حسابرسی است. دوره زمانی این پژوهش 8 سال (1393 الی 1400) بوده و شامل 944 مشاهده می باشد. فرضیههای پژوهش با استفاده از رگرسیون چندگانه با کنترل اثرات ثابت سال و صنعت و آزمون سوبل مورد بررسی قرار گرفته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که وجود مدیریت سود موجب افزایش انگیزه مدیران برای استفاده از لحن غیرعادی در گزارشهای فعالیت هیئت مدیره میگردد. همچنین لحن زبان غیرعادی استفاده شده در گزارشهای فعالیت(توضیحی) هیئت مدیره نیز ارتباط مستقیم و معنیداری با افزایش حقالزحمه عادی و غیرعادی حسابرسان دارد. علاوه بر این، مدیریت سود تأثیر مثبت و معنیدار بر حقالزحمه حسابرسان اعم از عادی و غیرعادی داشته است. بدین ترتیب، لحن زبان غیرعادی گزارشهای فعالیت (توضیحی) هیئت مدیره میتواند نقش میانجی در ارتباط بین مدیریت سود و حقالزحمههای عادی و غیرعادی حسابرسی داشته باشد. مدیرانی که امتیاز مدیریت سود بیشتری دارند، از طریق مدیریت لحن خود در گزارشهای فعالیت هیئت مدیره و پرداخت حقالزحمه حسابرسی بالاتر، سعی در پوشش اقدامات فرصت طلبانه خود دارند.