ارائه مدل مسئولیت های اجتماعی مبتنی بر سازوکارهای اصول راهبری شرکت با تأکید بر شفافیت مالی
نوید رفیعی
1
(
گروه مهندسی مالی ، واحد اراک ، دانشگاه آزاد اسلامی ، اراک ، ایران
)
مجید زنجیردار
2
(
دانشیار گروه حسابداری، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران،
)
حمیدرضا قاسمی
3
(
گروه مدیریت دولتی ، واحد اراک ،دانشگاه آزاد اسلامی ، اراک ، ایران
)
الکلمات المفتاحية: ", مسئولیت اجتماعی", , ", سازوکارهای اصول راهبری شرکت", , ", شفافیت مالی", , ", تحلیل مضمون", ,
ملخص المقالة :
رویکرد مسئولیتاجتماعی شرکت که مفهومی مدرن و ذینفع محور از شرکتها ارائه میدهد، در برگیرندۀ اقتصاد، قانون و رفتارهای بنگاههای تجاری است که به ذینفعان و سهامداران شرکت به صورت شبکهای تعمیم مییابد. شفافیت مالی یکی از موضوعات مهم در مسئولیتاجتماعی و سازوکارهای اصول راهبری شرکت است که موارد فوق را فراهم میسازد. سازوکارهای اثربخش اصول راهبری شرکت یک عامل بنیادی در شفافسازی مالی است، لذا شناسایی عواملی که از بستر سازوکارهای اصول راهبری شرکت و با شفافیت مالی میتوانند ایفای مسئولیت اجتماعی را تحقق بخشند، بسیار حائز اهمیت است. هدف پژوهش حاضر مدلسازی ارتباط بین مسئولیتهای اجتماعی و سازوکارهای اصول راهبری شرکت با تأکید بر شفافیت مالی است که به همین منظور با مطالعۀ مقالات داخلی و خارجی و استفاده از روش تحلیل مضمون، شناسایی و استخراج مضامین صورت پذیرفت. یافتههای پژوهش به ارائۀ چهار مضمون اصلی شامل مضامین الزامآور، نظارتی، زیرساختی و ساختاری و شانزده مضمون فرعی منجر شد که مؤلفههای مدل موصوف را شکل میدهند. با توجه به اینکه تاکنون عوامل مؤثر بر مسئولیتهای اجتماعی مبتنی بر سازوکارهای اصول راهبری شرکت با تأکید بر شفافیت مالی مورد بررسی قرار نگرفته، لذا نتایج این پژوهش و شناخت مؤلفههای اثرگذار به غناپذیری و دانشافزایی در پژوهشهای حوزه مسئولیت اجتماعی و راهبری شرکتی کمک مینماید.