تبیین تشویق و تنبیه در تربیت اخلاقی از دیدگاه قرآن و روایات
الموضوعات : فصلنامه تحقیقات روانشناختی
الکلمات المفتاحية: قرآن, روایات, تربیت, روش, تنبیه, تشویق, تربیت اخلاقی,
ملخص المقالة :
هدف: هدف این پژوهش تبیین تشویق و تنبیه در تربیت اخلاقی از دیدگاه قرآن و روایات میباشد. روش: در جهت پاسخ به سؤالات پژوهش از روش توصیفی و تحلیلی و هرمنوتیک و هم چنین روش کتابخانهای به جمعآوری اطلاعات پژوهش پرداخته شد و سپس با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی به تجزیه و تحلیل اطلاعات پرداخته شد. یافتهها: دادههای این مطالعه نشان داد که نگاه قرآن و گفتار ائمه اطهار به تشویق و تنبیه نگاهی جامع و مانع است و میتوان با بهره گیری از آنها زمینههای قرب الهی و رسیدن به حیات طیبه که هدف غایی تعلیم و تربیت اسلامی است را فراهم نمود. نتیجهگیری: مؤلفههای تشویق و تنبیه در تربیت اخلاقی عبارتند از: معلم، شناخت انسان و تشویق و تنبیه، اختیار و مسئولیت پذیری انسان، فطرت. انواع تنبیه در آیات و روایات عبارتند از: تنبیه غیر بدنی، تنبیه بدنی؛ انواع تشویق در آیات و روایات عبارتند از: تشویق غیر کلامی، تشویق کلامی.
_||_