تاثیر آموزش و تمرینات تن آرامی بر میزان اضطراب و پیشرفت تحصیلی
الموضوعات : فصلنامه تحقیقات روانشناختیفلور رضایی کارگر 1 , منیر کلانتر قریشی 2
1 - دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
2 - کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات
الکلمات المفتاحية: اضطراب, پیشرفت تحصیلی, تن آرامی, نوجوانی,
ملخص المقالة :
در این پژوهش برای آزمایش تاثیر آموزش و تمرینات تن آرامی بر میزان اضطراب و پیشرفت تحصیلی در نوجوانان با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای دو مرحله ای، پس از غربالگری با استفاده از آزمون خودسنجی اضطراب زونگ (1970)، 40 نفر از دانش آموزان دوره راهنمایی در دو گروه 20 نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند. در مرحله بعد گروه آزمایش طی 12 جلسه اموزشی 1 ساعته (هر هفته 3 جلسه)، تحت آموزش و تمرینات تن آرامی قرار گرفت (به گروه کنترل هیچگونه آموزشی ارائه نشد). پس از پایان جلسات آموزشی، آزمون خودسنجی اضطراب زونگ مجددا توسط هر دو گروه تکمیل شد. برای متغیر پیشرفت تحصیلی، نمره معدل ترم اول به عنوان پیش آزمون و نمره معدل ترم دوم به عنوان پس آزمون مورد استفاده قرار گرفت. داده های به دست آمده با آزمون تحلیل کواریانس چند متغیره تحلیل شد. نتایج حاکی از آن است که آموزش و تمرینات تن آرامی موجب کاهش میزان اضطراب و افزایش در پیشرفت تحصیلی نوجوانان شد