اثربخشی بسته آموزشی معنویت و رضایت از زندگی بر شادکامی خانوادههای کودکان استثنایی
الموضوعات : فصلنامه تحقیقات روانشناختیخالد رشتیانی 1 , مریم اکبری 2 , حمزه احمدیان 3 , یحیی یاراحمدی 4
1 - دانشجوی دکتری گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.
2 - استادیار گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
3 - استادیار گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.
4 - استادیار گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.
الکلمات المفتاحية: شادکامی, رضایت از زندگی, معنویت, خانوادههای کودکان استثنایی,
ملخص المقالة :
مقدمه: حضور کودک استثنایی در هر خانواده ای ساختار آن را تحت تأثیر قرار میدهد بطوری که معنویت میتواند نقش مهمی در روند زندگی والدین این کودکان داشته باشد. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی معنویت و رضایت از زندگی بر شادکامی خانوادههای کودکان استثنایی انجام شده است.روش کار: روش تحقیق در این پژوهش طرح شبهآزمایشی پیش-پسآزمون با گروه کنترل میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی خانوادههای دارای کودکان استثنایی شناسایی شده شهر سنندج بودند که 80 نفر از آنان در دو گروه 40 نفری آزمایش و کنترل با روش هدفمند انتخاب شدند. آموزش معنویت بر روی گروه آزمایش در 12 جلسه 45 دقیقه ای اجرا گردید. دادههای پژوهش از طریق پرسشنامه استاندارد شادکامی (OHI) آکسفورد (1989) جمعآوری شده است. پایایی آزمون نیز از طریق آلفای کرونباخ مقدار 86/0 محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای آماری از شاخصهای آمار توصیفی، شامل میانگین و انحراف معیار و در قسمت آمار استنباطی از تحلیل کوواریانس یکراهه استفاده شده است.یافتهها: دادههای کمی تفاوت معناداری را بین نتایج دو گروه نشان میدهد. آموزش معنویت و رضایت از زندگی با توجه به پتانسیلی که خانوادههای دارای کودکان استثنایی دارند تأثیر معنی داری بر شادکامی آنان دارد (05/0 = p).نتیجه گیری: آموزش معنویت و رضایت از زندگی به خانوادههای کودکان استثنایی میتواند زمینه افزایش شادکامی را فراهم آورد.
_||_