مقایسه حافظه فعال و سرعت پردازش در دانش آموزان دختر و پسر با و بدون آموزش UCMAS چرتکه ذهنی
الموضوعات : فصلنامه تحقیقات روانشناختیکبری اصغری 1 , عبدالرحیم کسایی اصفهانی 2
1 - کارشناس ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، گروه روانشناسی، تهران، ایران.
2 - عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی، گروه مشاوره، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: حافظه فعال, سرعت پردازش, یو سی مس, چرتکه ذهنی,
ملخص المقالة :
محاسبه ذهنی مبتنی بر چرتکه یک مهارت محاسباتی ذهنی بر اساس دستکاری مهرهها روی یک چرتکه ذهنی میباشد که نواحی پیش آهیانهای را که عمدتاً با شبکه حافظه فعال همپوشانی دارند، فعال میکند. هدف پژوهش حاضر مقایسه حافظه فعال و سرعت پردازش دانش آموزان با و بدون آموزش یوسی مس بود. روش پژوهش علی مقایسهای و جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان ابتدایی پایه چهارم تحصیلی در شهرستان اسلامشهر بود. از این جامعه تعداد 160 دانش آموز انتخاب شدند که شامل 80 دانش آموز عادی (40 دختر و 40 پسر) به روش نمونه گیری تصادفی خوشهای و 80 دانش آموز یو سی مس (40 دختر و 40 پسر) به روش نمونه گیری هدفمند بودند. از آزمون هوش وکسلر کودکان- 4، جهت سنجش حافظه فعال و سرعت پردازش استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس دو راهه نشان داد که حافظه فعال و سرعت پردازش دانش آموزان یو سی مس از دانش آموزان عادی به طور معناداری بالاتر است (001/0> p). همچنین حافظه فعال دختران یو سی مس نسبت به پسران آن و سرعت پردازش پسران یو سی مس نسبت به دختران آن بالاتر بود (001/0 > p). نتیجه گیری: یو سی مس میتواند به عنوان یک روش مداخلهای در ارتقاء حافظه فعال و سرعت پردازش کودکان استفاده شود.
_||_