مقایسه احساس تنهایی در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری و عادی
الموضوعات : فصلنامه تحقیقات روانشناختیسمانه مردانی 1 , فرحناز کیان ارثی 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران.
2 - استادیار گروه روان شناسی دانشگاه دولتی سمنان، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: احساس تنهایی, اختلالات یادگیری,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر، مقایسه احساس تنهایی در دانش آموزان دارای اختلال یادگیری و عادی است. طرح پژوهش حاضر مطالعات توصیفی و از نوع علی مقایسه ای است. جامعه ی آماری پژوهش حاضر کلیه دانش آموزان مقطع ابتدایی مدارس منطقه 9 شهر تهران در سال 1396-1395 می باشد. روش نمونه گیری به صورت تصادفی می باشد. بدین صورت که از میان دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری و عادی 60 نفر به شیوه ی تصادفی انتخاب شدند. از مقیاس تنهایی کودکان آشر و مقیاس اختلالات یادگیری کلورادو برای جمع آوری داده ها و تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل واریانس و از نرم افزار spss22 استفاده شد. یافته ها نشان داد، دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری از احساس تنهایی بیشتری برخوردار هستند. از آن جایی که احساس تنهایی مؤلفه ی مهمی در سلامت روانی محسوب می شود لذا توصیه می شود در کنار آموزش های دریافتی به منظور برطرف شدن اختلالات یادگیری به مهارت های کاربردی به منظور مقابله با احساس تنهایی نیز توجه گردد.
_||_