دینداری و عوامل فردی و سازمانی موثر در آن در بین جوانان شاغل در نهادهای فرهنگی کشور(با تأکید بر نهادهای مردمی)
الموضوعات :مجید سلیمانی 1 , محمد رضا احمدی 2
1 - کارشناس ارشد پژوهشگری و کادر علمی پژوهشکده تحقیقات اسلامی
2 - دکترا و عضو هیأت علمی پژوهشکده تحقیقات اسلامی
الکلمات المفتاحية: مدیریت, دین, سازمان, دینداری, دینداری جوانان,
ملخص المقالة :
مقالة حاضر بر اساس پژوهشی با هدف بررسی سطح دینداری جوانان و شناسایی عوامل فردی و سـازمانی مـؤثر در افزایش و یا کاهش آن در برخی سازمانهای فرهنگی کشور تنظیم شـده اسـت. روش تحقیـق پیمایشـی و ابـزار گردآوری، پرسشنامة محقق ساخته بوده است. اعتبار ابزار تحقیق از طریق اعتبار صـوری مشـخص شـده اسـت. بـه منظور اندازهگیری پایایی ابزار تحقیق، از روش آلفای کرونباخ اسـتفاده شـده اسـت. آلفـای عوامـل مـؤثر بـر سـطح دینداری 79% به دست آمده که قابل پذیرش است. جامعه آماری شـامل جوانـان شـاغل در برخـی ادارات دولتـی و مراکز وابسته درسطح کل کشور در کلیه سطوح تحصیلی به تعداد 25000 نفر بوده که با روش فرمول کوکران برآورد شده است. روش نمونهگیری مورد استفاده چندمرحلهای و تصادفی بوده است. واحدهای نمونه از یازده استان کشور انتخاب شده است. داده های بدست آمده با استفاده از آزمونهای همبستگی پیرسون، رگرسیون چند متغیره و تحلیـل مسیر، تجزیه و تحلیل شده است. 73,5 درصد دینداری بسیار زیاد و 25 درصد دینداری زیاد داشتهاند. بین متغیرهای ارضای نیاز، نحوة مدیریت، جامعهپذیری سازمانی، امکانات، رابطه دوستانه، علقة سازمانی و سطح دینـداری جوانـان رابطة معنیدار وجود داشته است. تنها بین دو متغیر پایگـاه اجتمـاعی و دینـداری جوانـان رابطـة معنـیدار مشـاهده نگردید. نتایج تحلیل مسیر نشان میدهد تأثیر همة متغیرهای فوق بر دینداری افزاینده بوده است، بجز متغیر امکانات که به طور مستقیم تأثیر کاهنده بر دینداری داشته است. به منظور بهبود دینـداری جوانـان تقویـت رفتارهـا و اعمـال دینی، توجه به نیازهای جوانان، اصلاح نظام مدیریتی، معرفی فرهنگ و ارزشهای سازمانی، افزایش امکانات فرهنگی، انجام فعالیتهای فرهنگی و تربیتی و تقویت آموزشها لازم و ضروری است.