عوامل موثر در جهت گیری ارزشی(مادی/فرامادی) دانشجویان(دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک در سال 1390)
الموضوعات :
1 - استادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
2 - دانشآموخته کارشناسی ارشد جامعهشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
الکلمات المفتاحية: ارزش- ارزش مادی- ارزش فرامادی-جهت گیری ارزشی - رضایت اززندگی- رسانههای گروهی,
ملخص المقالة :
مقالــهی حاضــر برگرفتــه از یــک پــژوهش بــوده و هــدف از انجــام آن مطالعــه عوامــل مــوثر بــر جهــت گیــری ارزشی(مادی/فرامادی) دانشجویان مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی اراک،در سـال 1390 بـا تاکیـد بـر نظریـه رونالد اینگلهارت است.به همین منظور از بین دانشجویان مقطع کارشناسی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسـلامی اراک تعداد 288 نفر به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شدند. روش پژوهش، پیمایشی و ابزار گـردآوری اطلاعات،پرسشـنامه می باشد. اعتبار پرسشنامه ها از طریق اعتبار محتوی سنجیده شده و با توجه بـه ضـریب آلفـایی کرونبـاخ کـه ضـریب 84% درصد را نشان می دهد پایایی قابل قبولی را می رساند. در تجزیه و تحلیل داده های خام از آمار توصـیفی و آمـار اسـتنباطی شامل آزمون های خی دو،ضریب وابستگیC و لامدا استفاده شده است.نتایج تحقیق نشان می دهـد: جهـت گیـری ارزشـی تلفیقی در بین دانشجویان غالب است. بین جنسیت و جهت گیری ارزشی رابطه معنی دار و همبسـتگی نسـبتا قـوی وجـود دارد. بین میزان مذهبی بودن و جهت گیری ارزشی رابطه معنی دار و نسبتا قوی وجود دارد. بین میزان رضـایت از زنـدگی و جهت گیری ارزشی رابطه معنی دار و نسبتا قوی وجود دارد. در این تحقیق ثابت شد که بـین میـزان اسـتفاده دانشـجویان از رسانه های جمعی و جهت گیری ارزشی رابطه معنی دار اما ضعیف و منفی وجود دارد. بـین محـل سـکونت دانشـجویان و جهت گیری ارزشی رابطه معنی دار، اما نسبتا ضعیفی وجود دارد. بین قشر اجتماعی دانشجویان و جهت گیری ارزشی رابطه معنی دار اما نسبتا ضعیفی وجود دارد.یافتـههـای پـژوهش نشـانگر ایـن بودنـد کـه جهـت گیـری ارزشـی(مادی/فرامادی) دانشجویان با جنسیت،مذهبی بودن،رضایت از زندگی، میزان استفاده از رسانههای جمعی،محـل سـکونت و قشـر اجتمـاعی رابطه معنی داری وجود دارد.