جهانی شدن، اینترنت؛ هویت قومی مجازی
الموضوعات :آذر رشتیانی 1 , علی احمد باوندپور 2
1 -
2 -
الکلمات المفتاحية: فیس بوک, فضای مجازی, واژگان کلیدی: جهانی شدن, گروه قومی کرد و هویت قومی,
ملخص المقالة :
جهانی شدن پدیده ای است که با ورود رسانه های جمعی به عرصه زندگی بشر، فرهنگ ها و قومیت ها را در کنار هم قرار داده و شرایطی به وجود آورده که می تواند به بازگشت هویت های قومی کمک کند و این روند را شتاب مضاعف دهد و افکار برتری قومی و نژادی را کم رنگ کند، همچنین می تواند شرایطی به وجود آورد تا در این فضا گروه قابل توجهی از گروه های قومی در جهت استیفای حقوق از دست رفته خود اقدام کنند.کاربران گروه قومی کرد نیز به عنوان یکی از گروه های قومی حضور فعالی در این فضا دارند که چگونگی شیوه های بازنمایی هویت آنان، و عواملی بر بازنمایی هویت کردها نقش دارند قابل بررسی است.در این مقاله با استفاده از نمونه گیری ازحداقل 200 صفحه فیس بوک کاربران کرد نمادها را احراز و با استفاده از روش تحقیق پیمایش برخط با تکنیک مصاحبه آنلاین و تحلیل محتوا و همچنین بهره گرفتن از نظریه های ارتباطی فضای نوین مجازی و هویت آنان ها رامورد بررسی نمود.گروه قومی کرد ازعناصر هویتی که شامل سرزمین، زبان، دین، پرچم، پوشاک،آداب و رسوم، هنر، نیاکان و مفاخر، آیین ها، اسطوره ها و حماسه ها، موسیقی، سرودها و ترانه ها، نام و اسامی و بطور کلی فرهنگ و تاریخ مشترک می شود، برای ابرازموجودیت و تمایز خود از دیگران استفاده می کنند. این فاکتورهای نمادین سازنده تمایزات و بوجودآورنده انواعی از مرزبندی های درونی و بیرونی در میان اقوام می باشند که از دیدگاه جامعه شناختی عوامل آن در این مقاله مورد تحلیل و تبیین جامعه شناختی قرار می گیرند.