تأثیر هوش هیجانی کارکنان بر اثربخشی بازاریابی
الموضوعات :حسین صفرزاده 1 , کامل کمالی 2 , نازنین بنکدار مازندرانی 3
1 - عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
2 - عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
3 - کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی
الکلمات المفتاحية: هوش هیجانی, خود آگاهی, اثربخشی بازاریابی, فلسفه مشتری مداری, صنعت FMCG,
ملخص المقالة :
با توجه به فضای رقابت جهانی و تغییر و تحولاتی که با شتاب در جهان امروز رخ می دهد. شرکت ها برای حفظ بقای خود دست به اقداماتی می زنند یا شرایط را برای اثربخش کردن عملکرد واحد ها یا بخش های خود مهیا می سازند. شرکت های پخش سراسری، در جهان متحول و پیچیده امروز موفق خواهند بود که بتوانند هوش هیجانی کارکنان خود را بویژه در واحد بازاریابی/ فروش که جزء واحد های کلیدی هر شرکت است افزایش دهند و بتوانند بین واحد های اصلی نوعی هماهنگی و یکپارچگی ایجاد کنند. تا طریق آن بتوانند به اهداف و رسالت های اصلی شرکت برسند و اثربخشی واحد خود را افزایش دهند. هدف اصلی این تحقیق پیدا کردن ارتباط و تأثیر مثبت و قوی بین هوش هیجانی و اثربخشی کارکنان واحد بازاریابی/ فروش در شرکت های پخش مرتبط با صنعت کالاهای سریع المصرف در تهران است. در این تحقیق از روش نمونه گیری تصادفی طبقه یی استفاده شده است. مدل دانیل گلمن که در آن هوش هیجانی براساس 5 مؤلفه (خودآگاهی، خودتنظیمی، خودانگیزشی، آگاهی های اجتماعی و مهارت های اجتماعی) بررسی می شود، در آن تحقیق مورد استفاده قرار می گیرد. از پرسشنامه اثربخشی بازاریابی کاتلر نیز برای سنجش اثربخشی واحد های بازاریابی/ فروش استفاده شده است. در تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرض آماری نیز از روش مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان می دهد که هر یک از مؤلفه های هوش هیجانی با تفاوت خیلی کم تأثیر مثبت و معنی داری را بر روی مؤلفه های اثربخشی بازاریابی دارد. و بنا به نتایج تحقیق، اثر کلی هوش هیجانی بر اثر بخشی واحد بازار یابی مثبت و معنادار است که خود نشان دهنده یک رابطه قوی بین سازه های تحقیق بوده است.