بررسی تاثیر سرمایه فکری سازمانی بر بهره وری دانش در سازمان های رسانه ای (مطالعه موردی: معاونت رسانه های مجازی سازمان صدا و سیما)
الموضوعات :جمشید صالحی صدقیانی 1 , مریم اخوان خرازیان 2 , مریم احمدی طاهری 3 , امیر حاتمی 4
1 - استاد گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه علامه طباطبایی
2 - استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه شهید بهشتی
3 - کارشناس ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه شهید بهشتی.
4 - دانشجوی دکتری مدیریت رسانه، دانشگاه تهران
الکلمات المفتاحية: سرمایه فکری, معادلات ساختاری, بهره وری دانش,
ملخص المقالة :
در اقتصاد دانش محور، از سرمایه فکری به منظور ایجاد ارزش برای سازمان استفاده میشود و موفقیت هر سازمان به توانایی مدیریت این دارایی ها بستگی دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر سرمایه فکری بر بهره وری دانش در سازمان های رسانه ای انجام شده است. مطالعه موردی این تحقیق، معاونت رسانه های مجازی سازمان صدا و سیما است. برای انجام تحقیق، 162 نفر از مدیران و کارشناسان معاونت رسانه های مجازی سازمان صدا و سیما به روش نمونه گیری ساده گزینش شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه 50 سوالی که پایایی آن بررسی شده بود، استفاده شد. بررسی و تحلیل داده ها با معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار AMOS انجام شد. نتایج بررسی مدل نشان داد که مدل تحقیق از برازش مطلوب برخوردار است. همچنین با توجه به نتایج تحلیل مسیر، سرمایه فکری سازمانی بر بهره وری دانش در سازمان های رسانه ای تأثیر مثبت و معنادار دارد.